
Преди време се разбирахме да се видим на разходка в парка… Вече младежите се разбират за разходка в мола. Там е тяхното място. Там се чувстват добре. Всичко, което им трябва, е там – имат магазини, наргилета, зони за хранене, кино, кафета, ресторанти. Обширната площ им позволява да се разхождат с часове в мола.
По принцип няма нищо лошо, че времената се менят. Затова сме различни поколения. Представям си техните деца – едва ли ще се разхождат в моловете, ще се разхождат на други места и днешните тинейджъри ще казват: „Ех, а навремето си правихме срещи в моловете и там се разхождахме“ и ще следва отговор: „Мамо, много е ретро това.“
Всяка тенденция идва за някакво определено време и след това изчезва. Най-вероятно и моловете ще загубят своя чар в един момент. Днес четох една статия, че доста от моловете в САЩ били на загуба. Не знам достоверността на статията, защото не живея в САЩ и мога само да предполагам. Но може би наистина вече младежите се пренасочват към други места.
Разбира се, винаги има разходки навън, сред парковете, сред природата. Това не трябва да се отхвърля. Младите хора обичат парковете и природата. Тенденцията е, че все повече младежи разбират, че трябва да пазим природата и че е хубаво да бъдем на свеж въздух. Въпросът е дали го правят толкова често. По-скоро не. И не защото не искат, а заради обстоятелствотоо – метеорологично време. В зимата не става за разходки, есента и пролетта често вали, а лятото в разгара си е огромна жега и младежите предпочитат мола – там, където има климатик и могат дори да си купят лимонада или кафе от Старбъкс или сладолед.

Друга причина е, че когато говорим за природа – не винаги значи парка в града. Истинската и незамърсена природа е извън големите градове и конкретно – в планините. Там, където има еко пътеки, незастроена площ и наистина чист въздух. Е, да, ама младите хора нямат коли и не стигат до там често. Затова се задоволяват с парковете в града.
Моловете все повече гледат да направят пространството си една голяма затворена зона т.е. като отидеш в мола и да нямаш нужда от нищо друго. Така те задържат за повече време и съответно харчиш повече пари в него. Молът се превръща не в място, при което минаваш транзит, а място, в което влагаш времето си. Вече моловете имат и фитнеси, танцови зали, събития в самия мол и доста други тактиви за задържане на човек.
Така младите несъзнателно все повече прибягват до инвестиране на голяма част от времето си в него. Там се срещат, там прекарват времето си. Там дори пишат и домашните си. Често засичам младежи, които стоят по кафетата или на фуудкорта и пишат.

От една страна това е добре, защото това е тяхната социална зона. Тяхната офлайн зона. Хубаво е младежите да излязат от дигиталното и да влязат в реалното. Вече някои от младите толкова са потънали в телефоните си, че където и да бъдат, извън екрана на телефона, е някакъв напредък. А молът никак не е за изпускане.
Всъщност потънали в дигиталното не винаги е лошо. Много често младежите искат да приличат на своите Инстаграм звезди. А, за щастие, някои от кампаниите, в които участват тези Инстаграм звезди не са лоши. Те ги съветват да излязат навън, да се срещат с приятели, да не седят на телефона си. И младите го правят. Излизат – най-често в мола, но излизат.
Така че, ако ходите често в мола, ще забележите много млади хора, които се смеят, веселят се, разхождат се и се наслаждават на приятна компания. А какво по-хубаво от това – да гледаме щастливи деца, които се социализират и си говорят? Няма нищо, че е в мола – поне са на сигурно място, че в днешно време човек не може да бъде сигурен в нищо… Освен в мола. Там си имат всичко…
Материал на Борислав Борисов – Bobby