За една година извървяхме пътя от най-ниските отчетени резултати до най-високия среден брой точки на държавните зрелостни изпити. Това се случи на фона на редица реформи, които инициирахме. Днес можем да кажем, че по-добрите резултати, които се постигнаха на изпитите ни задължават да продължим с промените.
С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков откри заседанието на ръководителите на регионалните управления на образованието в цялата страна, съобщиха от пресцентъра на МОН.
„През тази година стартирахме промяна и на националното външно оценяване като заложихме над 50% практическите задачи в изпита след 10. клас“, подчерта проф. Цоков. По думите му въпреки голямата промяна, учениците са се справили на ниво съпоставимо с предходната година, което показва, че могат и успешно решават практически задачи. „Затова трябва да задълбочим промените – не само в изпитите, но и в модела на преподаване, както и в структурата и съдържанието на учебните програми, така че в процеса на обучение учениците ни да не трупат наизустени знания, а да изграждат умения за живота“, обясни министърът.
„За по-добрите резултати е допринесъл всеки в образователната система – от експертите в министерството и тези в регионалните управления до директорите и учителите“, каза министър Цоков и благодари на всички за последователната работа през годината. Според него само с мотивирани от резултатите и отдадени на работата си учители е възможно да се продължи с необходимите промени в образователната ни система.
Четири области повишават резултатите си на всички външни оценявания, както и на държавния зрелостен изпит по български език и литература. Това са Бургас, Пазарджик, София-област и Търговище, показа анализът, представен на срещата. Равносметката е, че в почти всички райони на страната се наблюдава повишение на средните резултати от националните външни оценявания и на държавните зрелостни изпити.
Сред по-малките ученици от 4. и 7. клас е отчетлива тенденцията за повишаване на резултатите по математика. В предишни години те бяха значително по-ниски от тези по български език и литература, а сега се наблюдава сближаване. Средният резултат на четвъртокласниците по БЕЛ тази година е 72,6 точки при 70,53 през 2023 г. По математика средният резултат от изпита е 70,5 точки – с над 6 точки повече от миналата година, когато четвъртокласниците са имали средно 64,4 т.
Още по-осезателно е повишението на резултатите по математика на изпита след 7. клас. Средният резултат е 42,9 точки, което е със 7,61 повече от миналата година. Сериозен напредък по математика се отчита в областите Търговище, Ямбол, Шумен, Плевен, Разград и Велико Търново. Сред причините за тези по-добри резултати е целенасочена работа на регионалните управления по образованието и самите училища, където са провеждаха пробни изпити и допълнителни часове, бе коментирано по време на срещата. Като положителен сигнал бе отчетено и че училищата с голям брой ученици от уязвими групи също повишават резултатите си.
На държавния зрелостен изпит по български език и литература след 12.клас резултатите тази година са най-високите от въвеждането му до сега – 58,48 точки. Повишават се много добрите и отличните оценки за сметка на слабите, средните и добрите. Причините отново са организираните пробни изпити, както и допълнителната подготовка по български език и литература. Повишават се резултатите и на втория задължителен зрелостен изпит. Средният брой точки от него е 67,18 т. Повишение се наблюдава по предметите, по които традиционно се явяват много зрелостници – английски език, биология и здравно образование, география и икономика и математика. „Отчетените резултати не трябва да ни успокояват, а напротив – да ни мотивират за надграждането им в следващите години“, бе коментирано по време на срещата.