
Мария Амзина е маркетинг директор на Образователни технологи Тм, създател на частни училища Образователни технологии ТМ
Здравейте, разкажете ни малко повече за историята на „Образователни технологии“.
Завършила съм специалност География в СУ “Климент Охридски”. Като учител водещо за мен е учениците да ме слушат с интерес и да разбират това, което им преподавам. Създадох система на преподаване, която приложих в първите си години като учител по география. Така дойде идеята през 1990г. да работя с кандидат-студенти по география. Приложих авторската си система на обучение и техника на учене, с които учениците постигнаха високи резултати.
В периода 1996 – 1998г. по модела на географията с екип от преподаватели разработихме продукти по всички учебни дисциплини, с които се кандидатства в университет или след 7. клас.
В периода 1999 – 2001г. изградихме мрежа от офиси в страната, които работят и до днес. През 2002г. създадохме менторска програма за мотивация и първият дистанционен образователен портал. Държим водещи позиции на приети кандидат-студенти в първите места на елитни университети. Почти 90% от нашите клиенти идват по препоръка.

Какви са най-големите предизвикателства пред 7-класниците?
Учениците в 7. клас са в труден възрастов период – на границата между детството и юношеството. В същото време трябва да усвоят огромно количество учебен материал по български език и литература и математика и да се справят с формата на изпита. Нужна им е лична мотивация, умения и воля за организация на времето, дисциплина при правилна техника на учене и достатъчно тренинг, за да се справят с изпитите. Налага се времето за учене да е приоритет пред типичните за тийнейджърите забавления. Нужно им е разбиране и подкрепа както от родителите, така и от учителите, за да се справят и постигнат високи резултати.
Много родители смятат, че училището след 7. клас е ключово за живота на децата. До колко вярна е тази теза?
Училището след 7. клас е ключово за живота на децата. В периода от 14. до 19. години, в който израстват в гимназията, младите хора формират убежденията си, ценностите си, променят нагласите си и откриват своята идентичност. В случая образователната среда в гимназията, представена от програмата за обучение и възпитание и екипа от преподаватели, има изключително голямо значение. В този смисъл гимназиалното образование като период от развитието на всеки млад човек се явява базов лагер по пътя на израстването му като личност и в кариерен план.
Когато говорим за чуждоезиково обучение, как е по-добре децата да учат – на малки групи или на по-големи и защо?
Сугестопедични изледвания посочват 12 души като оптимален брой за пълноценен учебен процес, при който се постига най-добър баланс. Последните изследвания задават формат от 18 души. Индивидуалното обучение по чужд език не е ефективно, не се създадат условия за общуване. Минимумът в една група трябва да е 4 – 6 души.
А ако говорим вече за десетокласници, при тях какви са ключовите аспекти в образованието им?
Десети клас е периодът, в който трябва да започне кариерното ориентиране с различни подходи, като от изключително значение са представянето на реална професионална среда за различни професии от специалисти и коуч консултациите с учениците. Така в края на 10. клас учениците ще могат да изберат правилен за тях профилиращ предмет, да планират взимане на сертификат по чужд език и да започнат да се подготвят за съответния университет. Това е периодът, в който трябва да бъдат насочени и към усвояване на меките умения (Soft skills).
Вашият бранд представя две частни училища. Какви са техните предимства? Разкажете ни за тях.
ЧПГ „Образователни технологии“ е първото частно училище на бранда Образователни технологии с лиценз от 2007г. Развитието на гимназията следва ясно зададена мисия, образователна философия и визия.
Мисията е насочена в създаване на образователна среда за израстване на учениците в уверени и устремени към лични постижения личности и на творческа и удовлетворяваща в професионален и материален аспект работна среда за учителите.
В гимназията се работи по авторска система на обучение и техника на учене. Профилите отговарят на съвременните потребности на икономиката и бизнеса – профил Чужд език, профил Софтуерни и хардуерни науки и профил Предприемачество.
Приоритетно направелние е програмата за личностно развитие, чрез която учениците формират личностни качества, възпитават характера си и усвояват ключови компетентности. Придобиват Международни сертификати по бизнес и говорене пред публика. Това определя гимназията ни като училище за ключови компетентности.
Нашите преподаватели са висококвалифицирани и обучени да бъдат ментори на своите ученици. Менторската ни програма и програмата за личностно развитие дават възможност за реализиране на личен план на развитие за всеки ученик на два етапа: от 8. до 10. клас и от 11. до 12. клас.
Приоритет в отношенията ни с учениците е искрената ни загриженост за всеки от тях да бъде уверен, щастлив, успешен и добър човек.

Много наши ученици са приети със 100% стипендия в елитни университети.
ЧОУ „Образователни технологии“ е лицензирано през 2010г. Приоритетни направления са висока езикова култура, математика; креативна и състезателна математика; усилено изучаване на английски език с цел взимане на Сертификати на Кеймбридж; втори чужд език от 5. клас – испански и немски език. От 5. клас функционират математическа паралелка и паралелка по изобразително изкуство. Работим по програма STEМ и авторски порграми по дизайн мислене и личностно развитие. . С учениците общуваме чрез ненасилствена комуникация и комуникация на езика на добродетелите, с което формираме един човечен модел на поведение и общуване, който се предава от децата и към родителите.
И когато говорим за частно образование, нека погледнем и към държавното. Какви промени е нужно да се направят?
В държавните училища учениците в клас са многократно над нормата за оптимална бройка от 12 до максимум 18 души, което се отразява на качеството на учебния процес. Това е важно условие за положителна промяна. Останалото е въпрос на държавни решения, които трябва да отговарят на нуждите на бъдещето.
При вас е заложено и личностното развитие. От кога е редно да говорим на децата за това и с какво ще им помогне в живота?
Личностното развитие на всеки човек е свързано с неговото израстване и разбиране на идентичността си, на това какво го радва, кое го прави щастлив.
Човек се учи от моделите, които вижда. От 0 до 7 години се формира емоционалното развитие, поставя се основата на емоционалната интелигентност. В периода от 7 до 14 години се оформят убежденията, нагласите, ценностите. След 14 години започва разгръщането на потенциала.
В личното си израстване децата се учат от модели. Първият модел, който виждат, е моделът на родителите. Следователно личностното развитие трябва да започне буквално още от раждането на детето. Родителите трябва да са подготвени как да общуват с децата си, за да изградят у тях правилни ценности, убеждения и увереност в себе си.

Огромна роля имат и учителите в училище. Всеки учител трябва да бъде модел на успешна личност в очите на учениците си и подготвен като ментор.
Във всяко училище трябва да се работи целенасочено за личностното развитие на учениците и родителите да са запознати с програмата за това развитие. Учителите и родителите трябва да работят в синхрон с едни и същи инструменти при възпитанието на децата. Само тогава децата ще израстват личности, които ще променят света към добро. А всички ние носим отговорност за това.