fbpx
Начало » България » Логопед от Пловдив обучава родители по канадска програма

Логопед от Пловдив обучава родители по канадска програма

  • bobi
  • 18 дек. 2018
  •  Коментарите са изключени за Логопед от Пловдив обучава родители по канадска програма

Как родителите да станат най-добрите логопеди за своите деца? Тази задача си е поставила да реализира в Пловдив логопед Гергана Бейчева. 32-годишната специалистка в момента адаптира от английски език Програмата Hanen за родители на деца с езикови закъснения. „Програмата Take It Two to Talk е предназначена специално за родители на малки деца ( от 0 до 5-годишна възраст), за които е установено, че имат езиково закъснение. В групова среда родителите научават практически стратегии, с които помагат на децата да усвоят езика“, обясни пред ПловдивПрес Гергана Бейчева. Преди по-малко от месец тя е минала специално обучение в Ирландия по програмата на канадския център Hanen. Била единствената българка в групата и след като се е справила отлично с нелеките задачи на обучителите, е решила да приложи наученото в родината си.

„Програмата е златен стандарт в логопедията по цял свят, подкрепена е с много изследвания, които показват ефективността. Тя дава пълната информация на родителя още в първата година от развитието на детето.“, категорична е специалистката.

Гергана Бейчева е преминала обучение в Ирландия за Haneen програма
Гергана Бейчева е преминала обучение в Ирландия за Hanen програма

Курсът за майки и бащи ще продължи около 2 месеца и половина. „ Един родител ще може да разбере какво е нивото на комуникативни умения на детето. Питат ме понякога как така работиш с деца от 0 години, които още не са проговорили. Майките и бащите трябва да знаят, че преди да се случи проговарянето, трябва да се получи добра взаимовръзка между детето и възрастните, да се развие невербалната комуникация. Родителите ще бъдат научени на стратегии, които да прилагат вкъщи. Всяка седмица ще получават по една стратегия, ще имат възможност да я тренират  и след това ще правим анализ как е подействала тя на детето. Според програмата се прави видеозапис на комуникацията между родителя и детето и неща, които за секунди се случват и са били пропуснати от родителя, после се откриват. Знаейки защо детето ти плаче или се тръшка, е много по-лесно да останеш спокоен и да кажеш – аз знам какво ти е и мога да ти помогна, отколкто да се чудиш какво и защо се случва “, обяснява логопед Бейчева.

Съветът, който дава на родителите, е да не говорят прекалено много и прекалено бързо, да дават възможност на детето да осмисли изречените думи, за да може то да участва в комуникацията. „Ако връзката между родителя и детето е добра , позитивна и подкрепяща, думичките идват по-лесно. В противен случай, нещата стават по-трудни.  Има едно погрешно разбиране, че леличките в яслата, бабата и дядото, или детегледачката могат да научат децата да говорят. Основната роля е на майката. И тя трябва да говори на детето още докато е в утробата й. Колкото по-рано едно дете получи подкрепа, толкова по-лесно преодолява трудностите и по-лесно може да развие потенциала си. Детският мозък има определени стадии, в които нещата трябва да се случват. Ако се забави двигателното развитие, това се отразява после на следващите умения. Ако проговарянето се случи по-бавно, после в училище има трудности в училище с концентрацията, писането, четенето, диктовките“, казва Гергана Бейчева.

Тя е завършила логопедия в Софийския университет. През 2012 започва работа в Дневен център за деца с увреждания в Пловдив, а година по-късно минава към частната практика. Кабинетът й се намира на
ул.“Кaп.Райчо“52 (Маркет център) . Работи с деца от 0 до 18 години. На едната стена в офиса си е наредила част от сертификатите от преминати обучения в България и международни конференции, а на другата- детски рисунки.

Сертификати от обученията, които е изкарала Гергана Бейчева
Сертификати от обученията, които е изкарала Гергана Бейчева

Майка е на две момичета- на 3 и 9 години. Въпреки че децата й не са имали говорни проблеми, логопед Бейчева е прилагала принципите и стратегиите на програмата, която иска да разработи в помощ на родителите. „В ежеминутната ми комуникация с моите дъщерички съм прилагала всичко това – забавям говоренето, давам акцент на определени думи, слушам, внимавам, опитвам се да интерпретирам какво детето иска да ми каже. Знам, че работи. За мен е важно децата, когато дойдат в кабинета ми, да имат достъп до този начин на общуване макар и само за час. Всеки родител, който има желание, може да бъде научен. Първото, което правя, като дойде едно дете при мен, е да изградя връзка между мен и него, да ме приеме като приятел, като водач или личен треньор. Искам децата да се почувстват сигурни и спокойни, че каквото и да учим, колкото и да е трудно, ще получат подкрепа. Най- хубавото е, че всеки, преминал през логопедична терапия, получава едно усещане за повече смелост“, разказва Гергана Бейчева.

От практиката си е останала с впечатление, че много родители не знаят как да подкрепят децата си.“ Често се случва да дойде майка и да ми каже, че за първи път някой казва на детето й , че се справя добре, за първи път някой оценява усилията, които полага. Тогава ми става тъжно“, признава специалистката.

Според Гергана Бейчева агресията е въпрос на общуване. „Когато едно дете не получава нужното внимание, е нормално да не знае как да общува. Ако общуването в семейството се подобри, ще е добре за всички. Всеки родител иска най-доброто за детето си. Ако децата се чувстват добре и могат да учат без да се страхуват от наказания или високи очаквания, ще бъдат по-спокойни. Агресията има връзка и със страха. Когато се страхуваш, атакуваш първи“, категорична е тя. И съветва родителите да четат книги за детското развитие.

„Ако не промениш нищо в себе си и всеки път реагираш по един и същи начин, детето също ще реагира така. То ще е с очакване, че ако не си е написало домашната, ще му се скараш. Ако обаче го попиташ дали нещо не му е трудно, или е било изморено, как се е чувствало и защо не е успяло да се съсредоточи, то ще знае, че ти искаш да му помогнеш. Трябва да изпробваш различни методи в комуникацията с децата. Не приемам наказанията. Тази готова стратегия не работи, единственият резултат от нея е детето да се страхува и тревожи. Предлагам разговор. За агресията или за по-бурното поведение винаги има причина. Емоционалното развитие е ключът към много поведения. Колкото по-добър си в откриването на причината за дадено поведение, толкова по-успешен си в моделирането му“, завършва логопед Бейчева.

Източник: https://www.plovdiv-press.bg

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top