
След Covid-19 дгиталното образование остава във фокуса на учителите, но тепърва започна фината настройка при използването на ресурсите и не само заради улесненията за децата, а и заради плановете на ЕК дигиталното образование да стане част от обучителния процес.
Една история – на седмокласничка, учила в чужбина, неграмотна за българските стандарти, но прекрасно справяща се със задачата да направи видео за социалните мрежи на любимия си учител – преминава като тънка червена линия в дебата за дигиталното образование.
Стела Ковачева, училищен психолог в Основното училище „Васил Левски“ в Разград, разказва за тази ученичка, като уточнява, че в момента двете реалности не се разбират в класната стая:
„Детето трудно се справя по стандартния начин, но тя направила някакъв клип в класната стая и след това го преработила с допълнителна музика, с допълнителна анимация. Това е един готов продукт, който казва много неща. Това дете е изключително дигитално грамотно и нейните изразни средства са визуализацията на нещата, обаче ако това дете трябва да бъде оценявано по българските стандарти, то ще се води от децата, които трудно успяват. То не може да разказва, уроците не може да ги възпроизведе поради трудности с езика, защото е било и в чужбина и всъщност ние не можем да измерим истинските знания на децата, на съвременните деца. Децата, които след време ще бъдат учители, са тези, които днес са в класната стая и които работят с дигитални инструменти“.
Българският стандарт за момента отхвърля възможността постиженията на тези деца и техните знания, присъствие и развитие да бъдат отчетени.
Като част от опитите да приближат децата към технологиите, в Основното училище „Васил Левски“ в Разград направили дигиталния проект „Математиката е за всички“. И отчели не само, че децата са доволни от промяната в начина на преподаването, но и отчели завишаване на интереса към ученето. Дигиталното ще навлиза в училищата. Това е дългосрочният план на Европейската комисия. Припомня го Георги Димитров – началник отдел за дигиталното образование в ЕК. Той допълва, че дистанционното обучение по време на Covid-19 е показало, че дигиталният преход за училищата се случва, но трябва да се наблегне на качеството на знанията.

„Една дигитална грамотност в крайна сметка е критично мислене и обща интелигентност“, казва учителят Иван Господинов.