Ива Порфирова работи в една от бизнес сферите на бъдещето – анализ на данни. В свободното си време помага на екипа, локализиращ безплатната учебна платформа Кан Академия на български, и пътува. Завършила е специалност „Медии, Култура и Комуникация“ в Нюйоркския университет (NYU) в САЩ, с подспециалност „Уеб Програмиране“, с интензивна курсова работа в data science.
Ива, разкажи ни как избра университета и специалността, в които да следваш и повече за твоя път във висшето образование?
Здравейте! След завършване на гимназия в 30 СОУ „Братя Миладинови“ в София, записах икономика в УНСС. След като се преместих в САЩ, записах комуникации в двугодишния колеж Borough of Manhattan Community College към CUNY и продължих бакалавърската си степен в Ню Йоркския Университет, който завърших през 2020 г. Успехът ми в двугодишния колеж ми отвори възможност да кандидатствам за стипендия в частния Ню Йоркски Университет (NYU), където избрах да продължа специалността си в програмата „Медии, Култура и Комуникация“ на училището NYU Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development. След като се установих в програмата си и се адаптирах в новия университет, проучих възможности за подспециалност в програмиране и класове в бизнес училището NYU Stern School of Business към същия университет. Имайки три семестъра до завършването си, реших изцяло да се фокусирам на технически умения и записах класове по уеб апликации, програмиране, база данни, както и отделни от програмата ми класове по data science, който продължих до завършването ми. Така успях да стуктурирам персонализирана програма в рамките на специалността ми.
Как избра професионалната си кариера и как повлия изборът на университет върху настоящата ти кариера?
Нямах ясна насока за избор на кариера до последната ми година в университета. Това се случи постепенно, следвайки любопитството си и избирайки специалност по Комуникации. Изобилието от избираеми предмети и следучебни занятия в клубове на университета ми позволи да разширя кръгозора си към възможности извън сферата на медии и комуникации.
Докато учих в двугодишния университет, кандидатствах за стартъп акселератор и разбрах за хакатона, който се предлагаше от същата организация през следващия уикенд. Включих се без да имам никакъв опит с програмиране. Така разбрах силата и цената на програмирането и избрах технологиите като бъдеща кариера.
Завършвайки двугодишния университет, спечелих пълна стипендия за държавните CUNY унивеститети в Ню Йорк. Моят академичен консултант ме насочи към възможността да кандидатствам за стипендия за трансферирани ученици в частният NYU в същата медийна програма. Стипендията не беше пълна, но като частен университет предлага изобилие от ресурси и избираеми предмети, както и глобална социална мрежа, които акселерира личната и академичната ми подготовка.
Тези фактори допринасят за насоката ми в сегашната кариера и успеха ми в търсене на работа. Съчетавайки наученото в университета, аз работя в най-голямата телевизионна компания, с анализ на данни от уеб и мобилни апликации.
Как се готви за кандидатстването в университета?
Тъй като трансферирах бакалавърската си степен от България, SAT не беше изискване при записването ми в двугодишния колеж. Вместо това, се явих на отделни изпити по английски и математика, което помогна на администрацията да определи нивото ми на подготовка за висше обучение. По времето, когато кандидатствах курсовете по SAT навсякъде бяха платени, за разлика от сега в Khan Academy и Кан Академия за България*. Ако тогава имах достъп до тези платформи, би спестило време и поне един семестър платено обучение в университета.
Знаем, че ти също така в свободното си време помагаш на екипа на „Образование без раници“, локализиращ безплатната учебна платформа Кан Академия на български. Защо реши да им помагаш и как го правиш?
Много от човешкото знание е достъпно онлайн, но в много случаи е разпръснато по различни платформи и сайтове. Затова в някои случаи са нужни допълнителни усилия учебният материал да се организира във форма, която е ефективна и приятна за употреба. Така материалът е във формат, който е подреден и готов за приложение. Менторът ми Даниел Чолаков, който е в екипа на Кан Академия България и „Данни за Добро“ ме запозна с платформата на Кан Академия през 2020, когато се подготвях за интервюта в сферата, в която работя сега. Бакалавърската ми степен не задължава интензивна подготовка по статистика и вероятности, които са в основата на това, с което се занимавам. Курсът, който Даниел препоръча в Кан ми помогна да запълня пропуски в знанията си и успешно да се подготвя за интервюта и за стартиране на кариерата си.
Увереността и подготовката, която придобих за порция от времето, което други курсове и учебни методи биха отнели е причината да съм част от екипа на „Данни за Добро,“ подпомагащ дейността на „Образование без раници.“
Кан Академия предлага подготовка не само по Стем предмети, но и по повечето учебни предмети които се преподават в българските училища и в САЩ. Осъзнавайки способностите на платформата, предложих времето и помощта си с проучване и анализ на данни от образованието в България. Това помага да се приложи Кан Академия в повече български училища с фокус на персонализирана подготовка на гимназисти, желаещи да кандидатстват в България, Европа и САЩ.
Работиш в една от бизнес сферите на бъдещето – анализ на данни? Кажи ни повече -защо анализът на данни ще има все по-важна роля в бъдеще?
Анализът на данни и data science са най-горещите професионални сфери в момента. Днес, световните лидери и компании се допитват до данни както за описване на успеха на бизнеса им, така и за структуриране на бъдеща бизнес стратегията. Ролята на тези сфери се разширява всеки ден като постепенно обхваща не само глобалните технологии, държавни и правителствени сфери, но и локални бизнеси, които модернизират и автоматизират решенията си. Анализът на данни позволява да открием мотиви и тенденции в поведението на анализирания материал, което ни помага да го разберем по-добре и да вземем решение за действия. Това включва няколко стъпки: дефиниране на проблем, събиране, разчитане, форматиране, анализ на данните, интерпретиране и представяне на откритията от анализа. Тази сфера ще има все по-важна и голяма роля занапред.
Какво най-много ти харесва в твоята работа?
Харесвам работата си, защото непрекъснато научавам нови и интересни неща, работя по създаването на важни и комплексни решения в екип от успешни и амбициозни хора. Много решения изискват творческа мисъл и стратегия, което в близкото минало беше лимитирано само до високите лидерски позиции в една компания. Днес, най-успешните екипи работят в симбиоза и синхрон за да намират най-ефикасните решения на комплексни проблеми. Щастлива съм, че научавам и прилагам умения, които ми служат както в професионалното, така и в личното ми развитие. Пример за това са структурирано мислене и разрешаване на проблеми, както и прилагане на технически умения които ми осигуряват успешно бъдеще в сферата на технологиите.
*Официалната подготовка за SAT на Кан Академия (Official SAT® Practice) е достъпна
на: https://bg.khanacademy.org/sat
Учебната платформа Кан Академия вече помага на над 107 хиляди потребители в България – ученици, учители, родители – напълно безплатно. По света ползвателите са над 102 милиона. Платформата е най-мащабната в света безплатна общообразователна платформа. Този прионерски и напълно безплатен продукт съществува с конкретна мисия: Да предостави качествено образование на световно ниво – на всеки, навсякъде. Фокусът на Кан Академия са математиката и точните науки, но предоставя и образователни ресурси по много повече теми, от медицина до икономика и история на изкуството. Сал Кан, основателят на Кан Академия, е сред 100-те най-влиятелни хора в света в класацията на сп. Time за 2012 г., представен от самия Бил Гейтс, който го нарича още „истински пионер на образованието“. Над българската версия на Кан Академия работи сдружение „Образование без раници“. Организацията работи усилено от 2015 г. насам, за да има безплатни и световно известни образователни онлайн ресурси като Кан Академия на роден език. Сред другите дейности на “Образование без раници” са обучения на учители и училища за използване на дигитални инструменти, онлайн състезания за ученици по различни предмети, консултиране на МОН и институциите по теми на дигиталната трансформация. Повече на: https://obr.education/
*Сдружение “Образование без раници” предлага безплатни уебинари за ученици с Ива Порфирова. Уебинарите са на тема кариерна насока и развитие, избор на университет, защо да изберем кариера, която предлага високо личностно и професионално развитие, и как да учим самостоятелно, вкл. да придобиваме технически умения.
Ива ще разкаже и за нейния опит с Кан Академия, най-голямата безплатна образователна платформа, и как „всеки може да научи всичко“, при това безплатно.
Още за Ива в LinkedIn, социалната мрежа за професионалисти и обмен в бизнес средите.
Продължителност на уебинара: 40 минути, онлайн в Google Meet. Срещата е възможно да бъде удължена до 60 минути, ако има повече въпроси от участниците.
Интервали, в които може да се проведе среща с гимназисти от вашето училище: От понеделник до петък между 16.00 и 17.00 часа.
Програма: Уводни думи от учителя. Кратко представяне на “Образование без раници”.
Лично представяне и мотивация на Ива. Разговор по горе-представените теми.
Можете да заявите среща тук: https://obr.education/bezplatni-uebinari-za-uchenitsi/_