fbpx
Начало » България » Как да се грижим за менталното си здраве, докато учим онлайн

Как да се грижим за менталното си здраве, докато учим онлайн

  • bobi
  • 06 ное. 2020
  •  Коментарите са изключени за Как да се грижим за менталното си здраве, докато учим онлайн

Докато образователната ни система се адаптира към дистанционното преподаване, някои аспекти на учебния процес все още не са напълно приспособени към новата среда. Един от тях е запазването на доброто ментално здраве. Онлайн обучението в повечето случаи означава повече време пред екраните, увеличено количество домашни и затруднено разбиране на новия материал поради ограничената комуникация с преподавателите. Тези фактори водят до влошаване на самочувствствието на учениците, а социалната изолация, станала наложителна заради пандемията, само прави товара на раменете им по-тежък.

За щастие, не е нужно много, за да се почувства един ученик по-добре. Ето няколко начина, по които всеки може да се погрижи за себе си по време на дългите дни, прекарани в дигиталното пространство:

Най-напред обърнете внимание на физическото си здраве. Не е изненада, че състоянието на тялото е пряко обвързано с това на ума. Затова всеки човек трябва да анализира добре трудностите, които изпитва в ежедневието си, и да се опита да ги обвърже с грижата (или липсата на такава), която полага за себе си на физическо ниво. Съветите, които най-често се дават за подобряване на телесното здраве, са здравословното хранене, достатъчното спане и редовните упражнения. Колкото и клиширано да звучат, те са универсални и биха могли да помогнат на всеки човек. Затова най-вече слушайте тялото си, за да преодолеете пречките, които срещате на ментално ниво, като стрес, раздразнителност и липса на мотивация за учене.

Знаете ли, че: тревожността и стресът са едни от основните причинители на занижен имунитет. За да предпазим себе си не само от коронавируса, трябва да полагаме усилия да не се отдаваме на тези емоции (а ако не можем да го постигнем сами – да потърсим помощ от специалист).

Използвайте почивките между часовете си като почивки от екраните – вместо да гледате клипове в YouTube и да стоите в социалните мрежи, почетете книга или послушайте музика например. Съществуват куп дейности, които не изискват взирането в екрани, но мозъкът ни, свикнал да асоциира електронните устройства с личното ни време, трудно изкоренява навика да се развлича чрез тях. А е научно доказано, че колкото повече време прекарваме пред компютрите, толкова по-изнервени и раздразнителни ставаме. Освен това и фактът, че по принцип ги използваме за забавление, ни пречи да се концентрираме, когато трябва да учим чрез тях. Затова ако се причислявате към учениците, които прекарват над 6 часа пред екраните си покрай онлайн обучението, опитайте се да промените това, за да подобрите цялостното си състояние.

Ограничете новините, които приемате. Във времена като сегашното е изключително важно да бъдем информирани. Но когато фактите и лъжите се преплитат, постоянното консумиране на новинарски материали става натоварващо за психиката и започва да предизвиква излишен стрес. За да предотвратите претоварването с информация, водещо до тревожност, е добре да ограничите източниците до само няколко и да сведете проверките на развитието на пандемията до веднъж дневно. Това да сте по-спокойни, несъмнено ви помага да учите по-ефикасно.

Говорете си с приятели всеки ден (и не само по чат). Взаимоотношенията ни с другите хора се отразяват и във вътрешния ни свят. Често не осъзнаваме колко важни са добрите приятелства за поддържането на щастието. Следователно и когато прекият контакт с хората в училище ни бъде отнет чрез социалната изолация, е напълно нормално да се чувстваме тъжни и демотивирани. Чатовете са добро и бързо решение за справяне с този проблем, но нищо не може да замени вербалния контакт в реално време. Затова посветете част от деня си и на видеосрещи или телефонни обаждания с приятелите си – те правят дистанцията по-лесно преодолима.

Съвет: ако срещате проблеми със самостоятелното усвояване на информация, можете да комбинирате дистанционното обучение с дистанционното социализиране. Организирайте малки учебни групи с приятелите си и дискутирайте заедно новия учебен материал както го правите и в класната стая.

Отделяйте време за дейностите, които обичате да практикувате. Образованието отново премина онлайн и повечето извънкласни занимания спряха да се състоят, но това не означава автоматично да зарежем всичко, което обичаме да правим. Дори клубът по рисуване вече да не се събира, това не означава, че не може да си организира онлайн среща за съвместно творене. Груповото занятие по туризъм в парка лесно може да бъде заменено от семейна разходка в планината. Алтернативи винаги ще има, дори понякога да се налага от нас да бъдем по-креативни за откриването им. Но това, което обичаме, е ключово за доброто ментално здраве по време на онлайн обучението не само защото ни дава почивка от ученето, но и защото ни донася спокойствие по уникален за всеки един от нас начин.

Повторното преминаване към дистанционно обучение беше най-малко желаният развой на събитията, но и най-наложителният. Затова отговорното отношение към образованието в момента е ключово за нормалното продължаване на учебната година. Менталното здраве обаче също не бива да остава на заден план – все пак добрата психика може единствено да се отрази позитивно на академичните резултати.

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top