Юлия Аткова е директор и основател на Куест Академи. Пред екипа на сп. „Образование и специализация в чужбина“ тя споделя за как се обучават и възпитават днешните деца на етика, толерантност и ценности.
Г-жо Аткова, професионалният Ви път е преминал главно в работа с деца. Как го избрахте?
Когато бях дете мечтаех да стана актриса. Това не се случи, избрах да стана учител – една изключително творческа професия, изпълнена с театрално, музикално и изобразително изкуство, която напълно замести любовта ми към театъра. Тази любов аз предавам на децата в работата си като учител.
Първото ми образование е Предучилищна педагогика. През годините надграждах – завърших Начална училища педагогика и Логопедия. Накрая изучавах и Мениджмънт на образованието. От 23 години съм директор на Частна детска градина „Куест“, а от 8 години – директор на Частно основно училище „Куест“.
Кога и как се зароди идеята за създаване на частно училище? Какви бяха трудностите?
Частното училище е предшествано от детска градина „Куест“. Преди 23 години решихме да създадем различната детска градина, в която децата да се чувстват щастливи. Да идват с желание. Да не плачат, когато се разделят с родителите си. Всеки ден да научават нещо ново и интересно. Да положим едни добри основи, върху които да се гради. И това, на което държахме най-много, беше да инвестираме в живота на децата морал и ценности от ранна детска възраст.
Детската градина се разрастваше и в един момент училището се появи като естествено продължение, тъй като родителите на нашите деца харесваха всичко, което сме постигнали и начина, по който възпитаваме техните деца. В България е трудно да се прави частно образование, но аз реших да поема по този нелек път.
Колко са възпитаниците, минали през училището? Гордеете ли се с техните постижения?
През годините имаме повече от 1500 възпитаници. С голяма част от тях продължавам да поддържам връзка. Днес имам удоволствието и привилегията да бъда на един 30-годишен рожден ден на наша възпитаничка. Това беше едно от първите деца в нашата детска градина. Рожден ден, съвпадащ с нейното дипломиране като адвокат.
Определено се гордея с всички. Те са достойни хора и всеки един от тях има мисия в обществото и е научен по-скоро да дава, а не да получава. Сред известните и публични личности бих споменала Крис Захариев – млад режисьор с няколко филма зад гърба си. Написа и книга. Влогър с хиляди последователи. Той е добър пример за младите.
Друг наш ученик е Валентина Радославова, вече Каролева – главната актриса във филма „Доза щастие“. Радвам се, че ние сме част от нейния живот. Трудните години в детската градина ги преживяхме заедно и вярвам, че сме били подкрепа и опора за нея.
Друг човек, който е известен и разпознат в обществото ни, е Ангел Ковачев. Един млад изпълнител и музикант, участвал напоследък в няколко реалити формата и автор на прекрасна музика.
С какво се различава „Куест Академи“ от другите училища и детски градини?
Определено се различаваме по атмосферата – близка до семейния уют. Приятелска среда, в която всеки един ученик е приет и обичан, независимо от неговия цвят на кожата, националност, социален статус. Учим децата да вярвят в своите сили и способности. Да знаят, че всеки един човек е ценен, и има силни страни и таланти, които е хубаво да развива, защото те са скъпоценен дар.
Успявате ли да ангажирате родителя при работата с детето?
Да, правим много събития с родителите. Държа на това. От самото създаване на училището и детската градина искам да прекарваме време с родителя. Използваме различни поводи и празници. Един такъв празник е празника на християнското семейство – 21-ви ноември. Тази година имахме невероятно тържество, което съчетахме с Деня на благодарността, тъй като имаме деца и от САЩ. Организираме различни събития, в които семействата се забавляват, играят и творят заедно.
„За нас е важно децата да бъдат научени да изразяват свободно своето мнение и да бъдат отговорни към процесите, които текат в обществото, в страната ни и извън нея.“
Какви са днешните деца? Различават ли се с тези от преди 20 години?
Категорично децата днес са много по-различни. Това е друго поколение и образованието в училище трябва да бъде адекватно, за да отговаря на интереса и нуждите на децата. Те вече получават много информация чрез електронните устройва, до които имат достъп.
В нашето училище се опитваме да направим баланс между това да използват новите технологии и да не се пристрастяват към тях, защото всички електронни устройства могат да се превърнат в зависимост, която да доведе до нежелани последствия.
Използването на телефоните е забранено без присъствието на учител, допуска се само в случаи, когато те влизат в ролята на учебно помагало или са необходими за връзка с родителите.
Щастлива съм, че децата в нашето училище са научени да четат. Имаме библиотека, която предстои да бъде обновена и разширена. Най-любимото нещо на децата е да си купуват книги.
Какво пречи на държавните училища да работят и те по този начин?
Няколко са нещата. Първо – децата са много в клас. Често в класовете има деца със специални образователни нужди. Само един учител не може да покрие тези нужди. Все по-малко са мотивираните колеги, а трудно се намират и качествени такива. Аз много държа на екипа и внимателно подбирам кадрите. За мен е важно те да си обичат работата. Имаме колеги, които от деца са си мечтали да бъдат учители. За тях учителската работа не е само работа за заплата. Те гледат на тази професия като на призвание и мисия.
В нашата работа е изключително важно да знаем, че ако кажем нещо на детето – то ще го забрави. Ако го научим – то ще го запомни. Но, ако го накараме да направи нещо – то ще го научи. Аз съм за образование чрез правене. Децата не само трябва да учат факти, дати и имена, които ще забравят. Децата трябва да бъдат научени да разбират нещата и да имат умения да ги използват в техния живот.
Отскоро сте в нова сграда. Какви са плановете за следващите няколко години?
От 1-ви юли 2019 г. сме в нова сграда. Тя е прекрасна – на площ 2500 квадратни метра с 9 декара двор. Така можем да разгърнем целия си творчески потенциал. В момента имаме 5 групи в детската градина. От 1. до 7. клас – по една паралелка. Предстои да разкрием нова група в детската градина. Вярвам, че когато усетим тази сграда като своя и се стабилизираме в нея ще започнем да мислим и за гимназия „Куест“. Кога точно ще стане – когато сме готови за това.
Какво означава да сте иновативно училище?
Преди 2 години МОН даде възможност за училища и детски градини с иновативни практики да кандидатстват за Иновативно училище. Ние подготвихме авторска програма на тема „Етика и толерантност“. Винаги сме се допитвали до нашите ученици и сме ги насърчавали те да споделят своето мнение. Често учениците задават въпроси, на които няма време да се отговори и затова бяхме предизвикани да създадем програмата „Етика и толерантност“. В допълнителни часове ги учим на милосърдие и съпричастност, да знаят, че светът е многолик – има страдащи, болни и бедни хора и те трябва да се отнасят с разбиране и да бъдат готови да помагат. За нас е важно децата да бъдат научени да изразяват свободно своето мнение и да бъдат отговорни към процесите, които текат в обществото, в страната ни и извън нея.
Имаме още една иновация, която реализираме от тази година. Въведохме образователна система, в която децата от 1-ви клас имат билингвиално обучение. Native speaker учителите помагат много. Често, когато имаме гости от чужбина, даваме възможност на децата да бъдат преводачи.
Вие казахте, че сте отгледали и възпитали 1500 деца. Това е голяма отговорност. Как си почивате?
Най-любимото нещо за мен са пътешествията. Така се разтоварвам и разширявам мирогледа си. Като отида на ново място, първото нещо, което хваща окото ми, са детски градини, училища и детски площадки. Обичам да споделям местата, които са ми харесали и с моите колеги. Така че през годините съм организирала и доста пътуванията с тях.
Интервю на Десислава Пенчева