„Според съществуващата нормативна уредба изучаването на „Религия“ е сводноизбираем час и е една възможност за допълнително изучаване на този предмет. Задължително е родителите да вземат решение дали децата им да изберат тези часове или не.“ Това каза доц. Костадин Нушев, преподавател в Богословския факултет в СУ „Св. Климент Охридски“.
Към този момент новината е, че за първи път ще има учебници по „Религия“, утвърдени по единни стандарти. Досега преподавателите са използвали учебни помагала.
„Към този момент учебниците са във финалната фаза на одобрение от учителите, каквото е изискването на МОН. Предстои уточняването на тиражите и отпечатването на самите пособия.“Може да се каже, че от началото на новата учебна година вече ще разполагаме с одобрените и възприети от самите учители нови учебници“, зави доцентът.
В одобрената от МОН програма, има три различни възможности за уроци, за учебно съдържание и за учебници съответно. Едната е „религия, християнство, православие“. Втората е „религия – ислям“, а третата е „религия – неконфесионално преподаване“.“В зависимост от решението на родителите от техните убеждения, от това дали биха желали тяхното дете да изучава вярата и традицията на тяхната религия, към която принадлежат, или само в един по-общ образователен аспект – познание за различните религии и нравствени ценности, тогава те биха могли да се запознаят с учебното съдържание и да решат. Така че този момент за избора, за правото на родителя да решава по тези чувствителни въпроси за нравственото възпитание, духовното възпитание на децата е отчетен.„, подчерта Нушев.
Учебниците са съобразени и с възрастта на децата, като те целят обучението да тръгва от света на децата и да ги среща с културата и ценностите на святото, което започва от техния дом и от техните ежедневни морални (екзистенциални) проблеми и стига до пиетета към святото, среща със свещеното. Уроците са открити към разнообразните въпроси и проблеми на нашето плуралистично общество, към другите вероизповедания, мирогледи и религии, както и към новите методи и дидактични възгледи, обясни доц. Нушев.