
Премиерът Росен Желязков постави персонални задачи на областните управители и на редица министри, с които обратно в училище да се върнат отпаднали ученици, а децата на 4 и 5 години да се обхванат в детските градини.
Механизмът съществува от 2017 година. До момента над 75 000 деца са се върнали в клас, но през последните години – заради честата смяна на правителства и на областните управители, резултатите по региони са влошени и неравномерни. От всеки випуск 12. клас не завършват по 5000 деца.
Желязков поиска пълна мобилизация на министри, областни управители, кметове по механизма за обхващане на децата в образователната система:
„Първата и най-важна задача е да обхванем децата в предучилищната възраст, децата на 4 и 5 години, защото целта е нито едно дете да не бъде оставено извън образователната система“.

Всяка област ще има индивидуален план за действие по темата. Пряко отговорен за изпълнението ще е областният управител. МВР ще проведе национално съвещание как да засили ролята по издирването на липсващите в клас деца. МРРБ ще актуализира базата данни за население и ще подава в реално време информация към Регионалните управления по образованието за адресите на децата и дали са напуснали страната.
„Министерството на образованието и науката да засили мониторинга върху реалната посещаемост на учениците, като бъде възстановен строгият контрол върху фиктивното записване“, допълни премиерът.
Координатор на действията на институциите ще е вицепремиерът Томислав Дончев. Той констатира, че механизмът работи от 8 години, но не навсякъде еднакво добре, въпреки че е страната ни е с малко под средноевропейското ниво на отпадащи от образование с 9,3%.
„Трябва да вдигнем темпото, трябва да си гарантираме симетричност на усилията във всички точки на страната и да се увеличи още по-добрият резултат“, посочи Дончев.
Образователният министър Красимир Вълчев коментира, че колкото по-рано децата се обхванат в образование, толкова по-добри резултати постигат.
„Годишно, грубо казано, 100 000 души се пенсионират. 60 000 души са младите хора отдолу, които ги заместват в масата на работната сила. Образователната система не може да произведе повече деца, но може да направи така, че да има по-малко преждевременно отпаднали и по-малко непригодни за пазара на труда“, каза Вълчев.