На 22 август електритеческите тротинетки Lime навлязоха официално и на българския пазар. За хората, които по някаква случайност не знаят каква е тази услуга, сега ще обясня. Това са електрически тротинетки, които можеш да си наемеш през мобилния телефон. Сваляш приложението, то ти засича къде е най-близката тротинетка, отиваш до нея, отключваш я с помощта на телефона. Следва придвижване до желаната от теб точка в София, оставяш я подпряна някъде, заключваш я с телефона и си заминаваш. Лесно и просто – взимаш тротинетка, возиш се до даденото място, оставяш я.
Тази услуга е изключително популярна в много държави, като най-много се използва в Гърция, Австрия, Германия, Франция. Това е много хубава услуга, когато искаш да избягаш от задръстването, но за пеша ти е много разстоянието. Тогава се мяташ на тротинетката и стигаш бързо.
Всичко до тук е страхотно, обаче… Като цяло това е една услуга, която доста трудно може да навлезе по нашите ширини. Хората трудно биха дали пари за това – или ще си се качат на колата или ще хванат такси или безплатен транспорт или ще се разходят…. Някак тротинетките в нашето съзнание трудно може да бъдат допуснати.
Затова от Lime започнаха кампанията месеци преди това – информационна кампания, в която обясняват как тази услуга ще навлезе на пазара, как е екосъобразна (вече като се каже „Еко“ и сякаш трябва задължително да го купим, сякаш тази дума е гарант за продажба), как ще бъде евтина и прочие. Все предимства. Вдигна се лек шум (но не достатъчен), че такава услуга ще навлиза. Хората започнаха да се интересуват. Някои дори изпревариха Lime и си купиха електрически тротинетки (между 600 и 1000 лева струва) и започнаха да бъдат модерни преди да дойде модерната вълна.
Но като цяло доста хора не бяха запознати, че такава услуга идва, а тези, които бяха, гледаха с недоверие на Lime. Сякаш „първо да видим какво ще се случи, пък тогава ще я пробвам.“
Е, дойде денят. 22 август. Тротинетките вече бяха и на нашия пазар. Lime бяха организирали всичко – ПР статии във всички сайтове, спонсорирани рекламни съобщения и т.н. Хората се бяха активизирали за кампания, но тя тръгна слабичко.
Пък и цените бяха убийствени. Тези, които бяха запознати с Lime, веднага се надигнаха и казаха, че няма да ги ползват, защото цените били високи, а именно 1.50, за да отключиш тротинетката и 0.30ст. на минута при ползване. Това е около 10 лева за половин час. Ами, трябва да признаем, че тези цени са наистина адски високи.
Хората започнаха да сравняват Lime със Spark. Spark е услуга, при която наемаш електрическа кола пак по идентичен начин с приложението, само че цената е 0.29ст. на минута и няма сума, която да платиш за отключване. Нали разбирате, че няма как наем на електрическа кола да ти е по-евтино от тротинетка? Хората даваха пример, че в колата може да се качите и 4 човека и да ви излезе на безценица, а с тротинетката сам плащаш и то много пари. Така се завъртя едно всеобщо мнение, че услугата не е добре позиционирана и че не е направена за България…
Тогава някак изведнъж излезе статия, че 15 тротинетки са откраднати за първите дни и че хората ги крадат… А какво правим ние – не обичаме кражбата! Можем да сме всякакви, но обичаме да сме коректни, да сме честни и затова кражбата не я уважаваме.
Така се започна масово шерване на новината – че в България всичко се краде, че трябва да пазим Lime, че тепърва са дошли на пазара ни, а вече са откраднати. Сайтовете започнаха да копират новината и да си я шерват, в новините го излъчиха също. Започна народното недоволство… Вдигнахме се изведнъж… и Lime… като фениск излезе от пепелта…
Хората се поинтересуваха за Lime, свалиха си приложението, дори се качиха на него. Дадоха пример, че тези тротинетки са за ползване. Страхотно!
И дойде и официалното изявление от мениджъра на Lime – Томаш Тот – че кражби не е имало на тротинетки. Че е имало само 2 опита, но били потушени. Че Lime работят с полицията и че всичко се следи… А, сега, де!
Някак се оказва, че новината била фалшива… Затърсих от къде идва информацията и единствено се пише, че идва от „източници на вестник Монитор“. Какви са тези „източници“ никой не казва… Сякаш това не е важно.
Но всичко това звучи някак… странно… Историята не звучи правдоподно, нали? Не казвам, че е така, но за нас остава само предположението, че всичко е добър PR ход на Lime. Ако е така – поздравления, получи ви се! Оставаме да следим случая!
Материал на Борислав Борисов – Bobby