Млади майки от ромски произход, прекъснали образованието си, се оплакват най-вече от отношението на мъжете. Жените са притеснени и уплашени, защото от тях се очаква да са непрекъснато у дома и само да домакинстват. Това разказа социален работник от Русе – участник в проекта BYMBE, който има мисия да върне млади майки в училище.
Проектът е финансиран от Европейския съюз по програмата „Еразъм“. BYMBE (Bring Young Mothers back to education) се изпълнява в България, Ирландия, Испания, Италия, Литва и Германия. Основната му цел е да подобри социалното включване на майките от 15- до 25-годишна възраст чрез различни методи на обучение. Българският участник в кампанията е организацията БИМЕК, чиито представители намират социални работници, които да водят обучения в Пловдив, Русе и Видин. От 2017 година досега в обученията са се включили 20 майки от ромски произход.
Днес в София част от доброволците разказаха за своите впечатления от срещите си. В Пловдив са се включили най-много момичета – 15. Социалните работници от града коментираха, че са се сблъскали със затруднения и са получили подкрепа единствено от местната евангелска църква, която е осигурила място и техника за обучението. Това мнение споделиха и доброволците от Видин, като там броят на включилите се жени е 2.
Обученията се провеждат по специална методика, определена от три наръчника. Първият помага на майките да намерят образователните и професионалните си интереси, вторият им показва как да променят своето поведение, за да си взаимодействат с околните, а третият им помага да преодолеят съмненията в продължаването на образованието. Доброволците се обединяват около твърдението, че младите майки изпитват най-голяма трудност при прилагането на техниките от първия наръчник.
Тъй като включилите се майки изпитват сериозно затруднение в определянето на своите ценности и интереси, доброволците са използвали символни методи, за да ги улеснят. Чрез различни занимания с предмети те са посочили какви очаквания имат от работата, семейството и образованието. След това са определили доколко са сигурни в посоченото за всеки от трите аспекта. Според социалните работници базисното изясняване на конкретната ситуация при всяка от майките е било най-сложният процес, защото те не могат да я разкажат с думи.
Бяха обсъдени и пречките в образователната система. Една от тях е липсата на достатъчно места за самостоятелна форма на обучение в българските училища.
Проектът има за цел методите му да се прилагат и в други целеви групи.
Източник: https://www.dnevnik.bg/