Какви предизвикателства стоят пред образователната система на прага на 2022 година? Какви бяха проблемите през изминалата и как ще се отразят те в бъдеще?
Темата коментира в “Нашият ден“ д-р Росица Врабевска, управител на частен образователен комплекс, член на Комисията за иновативни училища към МОН.
“Въпросът е какви деца и какви хора излизат от нашата образователна система. Какво правим ние, така че децата, които завършат училище, да бъдат адекватни членове на обществото.
Образователната система е сложна и бавна за реформи. Не може да очакваме нещо да се случи бързо в рамките дори на пет години, защото трябва всяка новост да бъде пробирана и добре обмислена предварително. Да има пилотни програми, в които тя да е включена. Не можем да очакваме нещо да се случи бързо.“
Връзка между средно и висше образование
„Един от проблемите в нашето общество е липсата на връзка между средно и висше образование. Това, което правим, е, виждайки нещата, които имат нужда от промяна, да дадем алтернатива. Нужни са повече екипна работа и повече възможности за учебна дейност.“
Критерият
„Когато става въпрос за критерий, за оценка, това зависи от много фактори и трябва да бъде обсъдено от доста широк кръг организации, които да имат възможност за обратна връзка относно критериите за оценяване.
В нашето училище поставяме друг акцент на оценяването, така че учениците наистина да бъдат мотивирани, да не учат само за шестица в края на срока.“
Изпитните формати
„Личното ми мнение, ако говорим за външното ни оценяване в края на седми клас, е, че за мен това не е най-добрият начин да бъдат оценени учениците и от това да зависи тяхното по-нататъшно развитие. Тестовете са важни, но доколко тяхната тежест трябва да бъде такава, това е друг въпрос. При нас приемът на ученици е базиран на тестове, които ние сме разработили.
Най-важното е да научим децата да мислят, да дефинират проблеми и да търсят решения на различните хипотези, да правят експерименти и най-важното е да работят в екип.“
Изследването PISA
„Само 2% от българските ученици покриват най-високото ниво в това изследване. Почти половината от 15-годишните са на ниво на възпроизвеждане на знания.“