Д-р Евелина Христова представи книгата си „Комуникация на благотворителността“. Тя е преподавател в Нов български университет, член на комисията по професионална етика на Българското дружество за връзки с обществеността.
Книгата представя резултатите от три собствени научни изследвания проведени в периода 2012-2017г., както и анализ на данни от други изследвания и данни свързани с комуникация на благотворителността.
Разкажете защо решихте да напишете книгата си “Комуникация на благотворителността“?
Причината да напиша тази книга е лична. Тя се основава на вярата ми в това, че доброто съществува и то трябва да бъде подкрепяно. Правя изследвания по темата от известно време и в един момент си дадох сметка, че ще е хубаво, ако могат да бъдат събрани на едно и също място, защото може да се окаже полезен инструмент за различни публики.
А вярвате ли, че младите хора вярват в доброто и помагат?
Общата тенденция от изследването е, че младите са чувствителни по темата. Те имат вече опит, защото училищната мрежа предлага възможност за много благотворителни дейности. Картината е много обнадеждаваща.
Хората за какво най-често търсят благотворителност?
Много често се търси помощ за неща, които са изоставени от сферата на социалната дейност обгрижвана от държавата. Най-често в публичното пространство се появяват случаи на хора, които имат нужда от лечение и тази нужда е спешна и обикновено е много скъпа и недостъпна за тях. Това е един от най-големите обединители също така. Хората са склонни да помогнат на друг човек в нужда, а общата тенденция е че отделните личности даряват за каузи, които са им близки до сърцето или когато те самите са имали или техен близък човек сходна ситуация и тогава те стават много по-чувствителни по темата. В общи линии е добре, ако хората, които се занимават с благотворителност, успеят да се обърнат към професионални комуникаторски услуги, за да може нуждите да станат достояние на съответните дарители и те да се намерят едни други.
Тъй като има 3 изследвания в книгата, може ли да споделите какви са изводите от тях?
Точно така, изследванията са три. Едното е content анализ на медийното съдържание. Там изводът е, че благотворителността присъства в медийното съдържание, но не много често. Не се споменават марки и имена на дарители, защото това се счита за търговска комуникация. Това възпрепятства даряването от страна на бизнеса до определена степен. Второто изследване са интервюта с експерти, които се занимават с комуникация на благотворителността, които открояват най-голям проблем липсата на споменаване на марки. Те дават много добри и интересни практики от работата си и резултатите от тяхното изследване биха били много полезни за хора от неправителствения сектор. А третото изследване е сред 895 ученици от цялата страна. От различни градове – малки и големи населени места. То изследва техните нагласи към благотворителност и каналите, по които може да се общува с тях. Там са хубавите и обнадеждаващи резултатите.
Вие на кого помогнахте последно чисто благотворително?
Аз помагам на принципа, който вярвам, че работи най-добре – с малки суми, но редовно. Абонирана съм през телефона си за 3 благотворителни каузи, които подпомагам с малка сума от 5 лева на месец, но редовно. Една от тях е любимата ми – Animal Rescue Център са в моето сърце и аз много се възхищавам на това, което правят и моят абонамент е за тях!
Интервю на Борислав Борисов – Bobby