Малко хора си дават сметка какъв огромен товар пада върху българските ученици и какви заплахи крие това за обществото. От тази година първокласниците ще се учат да събират и изваждат числата от 1 до 100, а не до 20, както беше досега. Освен букви, първолаците ще изучават и началата на граматиката. Едва усвоили родната азбука, във втори клас се захващат с английската и се очаква бързо да напреднат с езика.
Но нищо не може да се сравни с пътя на математиката. Четвъртокласници, които се борят за място в специализирани паралелки, полагат изпити със задачи, които биха затруднили осмокласник. Една от по-лесните теми, която се преподава на 10-годишните математически надежди, са Кръговете на Ойлер: в някои университети са предвидени семинарни занятия, посветени на тяхното приложение. А в седми клас по физика изниква законът на Джаул – Ленц.
Истина е – времената са сложни, динамични и трябва да опитаме да предоставим на нашите деца всички възможни знания и умения, които да ги подготвят за бъдещия суров живот. От най-ранна възраст. Но това е само едната гледна точка.
Дайте средствата за производство на жените
А развитите страни не подготвят топ кадри за износ, а здрави членове на собственото си общество – и бъдещи попълнения в една добре смазана икономическа машина. За тези страни е за предпочитане да имат адекватни и добронамерени граждани, които не страдат от болни амбиции, вместо свръх-знаещи и свръх-можещи невротици.
Но ако бъде просто един обикновен ученик, той няма да се третира като издънка, а ще може да избере професионална насока, която отговаря на неговите възможности и характер. И ще получава отлично заплащане, ако работи по специалността, добита в средното училище. В крайна сметка, не е възможно едно общество да се състои единствено от топ-програмисти и професори по лингвистика.
Редно е да се гордеем с интелектуалните постижения на българските ученици. Но доколко е ползотворна свръх-амбицията в образователната ни система, щом вътрешната й логика е да подготвя отлични кадри, предназначени за износ в чужди икономики? Докато преследваме образователни постижения, не забравяме ли, че училището има за цел да подготвя не толкова „кадри“, а хора?
Източник: Мениджър Нюз