fbpx
Начало » България » В България се увеличава броят на децата с аутизъм

В България се увеличава броят на децата с аутизъм

  • bobi
  • 06 апр. 2021
  •  Коментарите са изключени за В България се увеличава броят на децата с аутизъм

В България се увеличава броят на децата с аутизъм. Това стана ясно от думите на Станислава Чуринскиене – майка на дете с аутизъм, консултант по детско развитие и основател на сдружение „Всяка дума“ пред БНР.

Преди 5 години говорехме за 1:160, сега говорим за едно на между 35 и 68. Броят на тези дечица лавинообразно расте. Съответно нямаме достатъчно качествено подготвени кадри. Медици, които би трябвало да адресират физиологичните проблеми, тези съпътстващи телесни проблеми на дечицата в спектъра, съвсем липсват“, каза Чуринскиене .

Тя е категорична, че има добра воля, но системата изостава много. Според нея успешната формула е ранна интервенция на медицинско ниво, съчетана с ранна интервенция на поведенческо и когнитивно ниво.

„Много трудно мога да опиша какво преживява един родител, когато му се каже – вашето дете никога няма да е като другите, родете си друго дете, за да може да има кой да го гледа. Това е нещо, което не просто те вади от обувките, а те вади от живота“, разказа тя. Според нея тежестта на работата с деца с аутизъм е тежка и трудна не заради децата, а заради родителския стрес.

Проблемите на децата от аутистичния спектър са „сложен невроразвитиен синдром, който има физиологични причини и се изразява до голяма степен в откъснатост от света, невъзможност да го осмислиш, невъзможност да се включиш“, каза тя. Поради спецификата на нервната система сетивата не работят добре, липсва реч, липсва внимание, обяснява Станислава Чуринскиене.

Станислава Чуринскиене работи основно с невербални деца, които не могат да изразят нуждите си. Тя признава, че те са много енергични, и активността им е тройно, четворно, петорно повишена от тази на типичните деца. За тях пандемията беше унищожителна, категорична е тя.

Според нея проявата на един такъв невроразвитиен синдром е свързана с проблеми в метаболизма. Проблем, който започва като метаболитен, но завършва като неврологичен, като специфична незрелост на нервната система. При промяна в метаболитните грешки нещата малко или повече започват да се наместват, обясни специалистът по детско развитие.

Нашите дечица нямат в организма неща, които трябва да имат. Още вътреутробно се случват тези проблеми“, заяви Чуринскиене. Проявите са още преди първата годинка на детето. Препоръките й са педиатрите да следят развитието на децата. В България има т.нар. приобщаващо образование, но системата се задъхва, защото ръстът на децата в спектъра е сериозен, смята Станислава Чуринскиене.

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top