
Ще насърчаваме обучението в специалности, които имат стратегическо значение за икономиката ни и са най-нужни на пазара на труда. Висшите училища трябва да подготвят специалисти с ключови умения и в тази връзка обмисляме въвеждането на стипендия за бъдещи студенти, които кандидатстват с математика или природни науки във висшите ни училища. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на среща с Академичния съвет на Лесотехническия университет в София. Дискусията е част от разговорите по места в университетите, които министърът инициира след встъпването си в длъжност, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
Министър Вълчев подчерта, че Лесотехническият университет има сериозен потенциал, а най-силната му страна е неговата тясна специализация. „Вие имате своето важно място в пазара на висше образование и ключова роля за подготовка на специалисти, от които държавата ни има нужда. Фокусирайте се върху силните професионални направления и ги надграждайте, като адаптирате преподаването към нуждите на променящия се пазар на труда“, с тези думи се обърна министърът към представителите на Академичния съвет.
Според данни от Рейтинговата система на висшите училища средният облагаем доход на завършилите „Горско стопанство“ през последните пет години магистри е близо 2500 лева, а на бакалаврите – над 2100 лева. Безработицата сред дипломиралите се е почти нулева – 0,5 процента сред бакалаврите и 1,8 процента сред магистрите.
Лесотехническият университет е на първо място в страната и по обучение в професионалното направление „Ветеринарна медицина“ заедно с Тракийския университет в Стара Загора. Безработицата сред завършилите го е едва 0,85%, а средният облагам доход – около 1750 лева. В направлението се обучават чуждестранни студенти от 25 страни. Лесотехническият университет е развил и широко практическо обучение в редица направления.
„Имаме стажове всяка учебна година. Нашите студенти от всяка специалност са средно по десет дни всеки семестър на терен – в лаборатория, фирма, предприятие, ферма. Те работят с животни, ако учат „ветеринарна медицина“ или в овощарските ни стопанства“, обясни ректорът на висшето училище доц. Христо Михайлов. На срещата беше коментирано, че опитът на Лесотехническият университет трябва да бъде ефективно използван при въвеждането и разгръщането на дуалното обучение във висшето образование. В тази връзка бе коментиран и проектът на МОН „От висше образование към заетост”, чиято основна цел е да насърчи висшите училища да партнират с компании и да разгърнат този вид обучение.