Децата често не са наясно с т.нар. „невидими“ разходи в семейството – битови сметки, разходи по дома и други. „Когато по време на играта влизат в ролите на мама и татко и правят семейния бюджет, малчуганите нерядко пропускат разходите за ток, вода и т.н., защото мислят, че са без пари. Но пък обичайно включват тези за лакомства и дрехи.“ – споделят наблюденията си експертите от „Инициатива за финансова грамотност“. Наскоро фондацията и НН България представиха помагало с детски финансови игри и театър. То се явява като продължение на друг техен проект за „тийн“ финансови работилници, по който са обучени над 230 учители от цялата страна.
„Напълно обяснимо е, че децата не са наясно с детайлите в семейния бюджет като се има предвид възрастта им, а и факта, че в къщи не водят често разговори за това. Но всъщност, българчетата не се различават толкова много от връсниците си по света в това отношение“ – обяснява Росица Вартоник от фондацията. Според нея е важно финансовото ограмотяване да започне отрано, защото само така знанията ще се превърнат в устойчиви навици, в поведение. Например, едно е да знаеш, че трябва да си водиш бюджет, а друго е да го правиш редовно, като част от нещата от живота.
Програмата „За парите и други важни неща: Първи стъпки“ е чудесен начин децата да усвоят базови умения за управление на личните финанси, а също и за развитие на предприемаческите им умения, за идентифициране на талантите и заложбите им, които да послужат в бъдещото им професионално ориентиране. Защото всичко това малчуганите усвояват по техния начин – чрез игри, творчество, театър и много усмивки.
За да може програмата „За парите и други важни неща“ да стигне до максимално много деца, от „Инициатива за финансова грамотност“ провеждат обучения на учители, които на свой ред „играят“ работилниците със своите ученици. И детската, и „тийн“ програми са одобрени от МОН и се присъждат квалификационни кредити при завършването й. Предстоят поредни обучения за учители в София – на 2-ри декември ще се представи новото ръководство с детските работилници, а на 3-ти декември – тийн работилниците.
Ето какво споделя 11-годишният Сами след участието си в една от детските работилници от програмата – „Бюджет@Ко“.
Харесаха ли ти работилниците? – Много. Рисувахме, играхме по отбори семейства, аз бях в семейство, което се състои от мама, татко и две деца, точно като нашето, и правихме семеен бюджет. Беше забавно, смяхме се и се маскирахме.Така по-лесно се запомнят важните неща, а не само като ни карат да пишем и да смятаме.
А ти разбра ли какво е бюджет? – Да. Разпределянето на парите. Печеленето и харченето на парите. Трябва в една таблица от едната страна да записваш всички пари, които печелиш, а от другата всичко, което си изхарчил. И да видиш за какви глупости си даваш парите и да спреш да го правиш. Парите на големите идват от работа, а отиват за храна, за наем, за дрехи, за извънкласни дейности, за данъци, за парно, ток и вода. Само аз от отбора знаех, че тока и водата се плащат, другите мислеха, че са без пари. А и не знаеха какво е наем.
Твоите пари сега от къде идват? – От мама, тати, рождени дни, именни дни, джобни. Аз имам 1 лев джобни на ден. Дават ми за купони за стола и 1 лев за мен.
И ти какво правиш с този 1 лев? – Купувам си боклуци от лавката.
Защо си купуваш боклуци? – Защото са вкусни. Чипс, дъвки, такива неща. Но не всеки ден. Понякога го спестявам.
А по друг начин изкарваш ли пари? – Изкарвам пари и като продавам едни гривни от ластици, аз ги правя много хубави, или от тънки въженца с мидички.
И за какво спестяваш? – За реквизит за фокуси. Трябват ми поне 150 лева. А батко, който е в 8-ми клас, спестява за машинките на скейтборд – 120 лева му трябват. Вече има дъска и като си купи машинките сам ще си го сглоби.
Източник: http://www.financialiteracy.eu