Когато през 2011 г. 28-годишната Боряна, която живее в САЩ, започва работа в компанията “Тесла мотърс”, мнозина от колегите ѝ в предишното работно място се усмихват скептично, други се подиграват. Производител на електрически коли? Каква перспектива има в това?
Питали я дали смята да продава употребявани коли.
Тогава за “Тесла” работят едва 600 души.
В Пало Алто в Калифорния, където е централата на компанията, Боряна изкарва общо 5 години и половина на висока мениджърска позиция. За това време “Тесла” постига хиперрастеж от 5000% и се превръща в гигант на автомобилния пазар. В България все още е трудно човек да види такъв електромобил по улиците, но в Норвегия например не можеш да се разминеш от тях.
Боряна Стробъл е родена преди 36 години в Монтана, по баща Динева. Стробъл е фамилията на съпруга ѝ Джей Би, който е съосновател на “Тесла”, човекът, за когото изпълнителният директор Илън Мъск казва “Ако не беше един обяд, който имахме с него през 2003 г., “Тесла” нямаше да съществува”.
Кариерата на Боряна в автомобилната компания минава през ръководене на “Системи за човешки ресурси, операции и анализ на данни”. Участвала е в изграждането на някои от ключовите екипи, като “HR информационни системи”, “Бизнес операции”, “Навлизане на нови пазари”, “Интеграция на сливанията и придобиванията”.
Пътят ѝ до американската мечта Боряна изкарва голяма част от детството си в Мездра. Сред най-скъпите спомени от родния ѝ дом е усещането за тясната връзка между хората и природата.
“Баща ми ми разкриваше тайните на висшата математика от ранна възраст, а майка ми ме научи, че човек трябва да бъде почтен и да е удовлетворен, че помага на другите. – разказва Боряна. – И двамата ми родители имаха талант на предприемачи и запалиха и у мен тази искрица.
Бях на 7 години, когато започнах с редица дребни начинания, носещи малки приходи, които влагах в други свои бизнес идеи. Именно в България за пръв път разбрах, че имам предприемачески талант, и осъзнах голямата икономическа и лична власт, която дава бизнесът.
Родителите ми бяха хора с бунтовен дух – четяха за случващото се по света, анализираха тогавашното държавно управление и обществени правила спрямо онова, което бяха научили за живота на различни чужди места. Затова и често се местехме в търсене на нови възможности. Този непокорен изследователски дух е част и от мен, от онова, което съм аз днес. Живяхме и в Русия – беше период, изпълнен с трудности, които допълнително калиха силата на духа ми.
Престоят ми в Германия бе основополагащ за израстването ми. Германия ме научи колко са важни експертното знание и опит, висококачествените продукти и добрата работна етика.
Вярвам, че фокусът върху академичността и учебната дисциплина в Русия, България и Германия в ранните години на формиране на характера ми, ми даде солидна основа, захрани интереса ми към науката и технологиите, а в професионален план и ме насочи към природо-математическите науки (или STEM – наука, технологии, инженерство и математика).
Сега, поглеждайки назад към последните три десетилетия, си давам сметка, че всъщност съм глобален номад. Говоря 5 езика – и всичките с акцент.
И се възприемам като гражданин на света – навсякъде виждам какво може да се подобри, но по-важното е, че се опитвам да говоря за нещата, които можем да научим един от друг и от всяка една от тези култури”, казва Боряна.
Учи индустриална химия в Техническия университет в София и в Техническия университет във Виена.
От 2005 г. живее в САЩ.
Има бакалавърска степен по икономика от Калифорнийския университет в Бъркли, магистърска степен по мениджмънт от колежа “Слоун” на Станфордския университет и магистърска степен по мениджмънт и инженерство, отново от Станфорд.
Повече от десетилетие работи последователно за “Тесла” и за Фондация “Уикимедия” (там е била вицепрезидент по човешки ресурси). Работата й е свързана с търсенето и стимулирането на човешкия потенциал и поощряването на върховите постижения.
Боряна е ръководила ключови за бизнеса отдели за анализ на човешките ресурси, обработка на данни и системи за управление на човешките ресурси, оперативност на човешкия потенциал, бизнес анализи, привличане на таланти, управление на представянето и интеграция на сливанията и придобиванията.
Сега е изпълнителен директор на Фондация “Стробъл”, която подкрепя лидерите на бъдещето.
Мъжът до нея
Джей Би (Джефри Брайън) Стробъл е един от основателите на “Тесла Мотърс”, автор на ключови технологии, дълги години главен технически директор (Си Ти О). През лятото на 2019 г. той преминава от изпълнителни към консултантски функции.
Джей Би е автор на над 30 патента, намерили приложение в производството в “Тесла”, включително в основни батерийни, двигателни и контролни системи. Основател е на Redwood Materials, инженерна компания за рециклиращи технологии – бизнес, насочен към прехода към кръгова икономика. Джей Би е лектор в Станфорд.
ФОНДАЦИЯТА
Фондация “Стробъл”, основана от Джей Би Стробъл и Боряна Стробъл, работи в сферата на образованието, устойчивото развитие, откриването и развиването на таланти и лидери, социалните иновации.
Боряна Стробъл:
Работехме непрекъснато, никогане се отказвахме, винаги побеждавахме
– Илън Мъск е един от най-умните хора в човешката история, но и джентълмен със страхотно чувство за хумор
– С удоволствие бихме дали награда “Стробъл” на талантливи българи на възраст между 17 и 33 г. Очаквам с гордост да покажа на света колко талантлива нация са българите
– България трябва да заложи на три предимства: интелектуалния потенциал, природната красота и творческите таланти
– Европа разполага със силен потенциал да стимулира иновациите, но за съжаление, изграждането на стабилен бизнес отнема 2-3 пъти повече време, отколкото в САЩ
– Госпожо Стробъл, като човек, който оглавява фондация с поглед към бъдещето, кажете какви ключови знания и умения трябва да има човек от поколението, което сега завършва образованието си, за да е успешен и лидер в един все по-дигитален и технологичен свят? И на какво трябва да заложат образователните системи?
– В днешния свят са важни три ключови качества: системното мислене, “нагласата за израстване” и способността за ефективно общуване.
Системно мислене: В училище изучаваме отделни предмети – математика, физика, биология… В реалния живот обаче всички проблеми, с които се сблъскваме, всъщност са части от проект, състоящ се от различни, тясно преплетени елементи от тези дисциплини. Вярвам, че педагогическият подход трябва да бъде преосмислен в посока преподаване на умения за решаване на проблеми в рамките на система.
Поставете например на студентите за задача да намалят сметката за електроенергия в дома си – този урок всъщност включва знания за алтернативните източници на енергия, електроинженерството, строителството, енергийните системи, електрическата мрежа, начините за съхранение на енергия, иновативните модели на финансиране. Иновациите се раждат и развиват в пресечната точка на различни дисциплини. Студентите лесно ще запомнят материала, ако разберат приложението му в реалния живот.
Нагласа за израстване: Д-р Каръл Дуек от Станфордския университет ме запозна с ориентирания към израстване начин на мислене или т.нар. нагласа за израстване. Става дума за разбирането, че ученето и личностното развитие продължават през целия ни живот. И тази философия е абсолютно задължителна в днешния свят. Технологиите се променят толкова бързо, че това, което сте учили, може да остарее само за няколко десетилетия. Ако хората свикнат, че трябва непрекъснато да се развиват, т.е. да запазят своята нагласа за израстване, ще бъдат ценени и незаменими през целия си житейски и професионален път.
Ефективно общуване: Една идея може да бъде изразена по милион различни начини, без да загуби същността на посланието си.
Едно от най-важните умения, които отличават успешните хора, е, че могат да представят различни неща и ситуации така, че да ви убедят колко са ценни и важни. Някои наричат това умение талант в продажбите или маркетинг – но аз мисля, че става дума просто за ефективен начин на общуване, който е съобразен със ситуацията.
– Ако продължим темата за бъдещето, накъде според вас трябва да търси каузите си България в следващите десетилетия? Неотдавна се навършиха 30 г. от началото на прехода в България и “24 часа” започна проект “Новите 30 години”, в който умни и успешни българи формулират важните теми, които могат да обединят енергията на българите в следващите 30 г. Какъв според вас е моделът, с който България може да постигне ускорено и устойчиво икономическо развитие?
– България е автентична, истински специална страна. Не казвам това, защото сляпо обичам родината си. Казвам го, защото съм видяла света и мога аргументирано да заявя, че в България има нещо специално. Да си българин, е повод за гордост. България може да предложи: 1) хора с изключителен интелектуален потенциал; 2) разнообразен ландшафт и природа, отличаваща се с красиво великолепие; 3) световни таланти в изкуствата. През следващите 30 години ще ни е от полза да помним всичко това и да изтъкваме тези свои реални предимства.
Интелектуален потенциал: В съвременния свят хората могат да се възползват от съвременните технологии, за да участват в глобалния пазар на труда, без да напускат България. Професионализмът и талантът ни може да имат достъп до широк спектър от професионални възможности, като едновременно с това се възползваме от по-достъпната цена за живота в България. Източна Европа се превръща в дестинация за наемане на квалифицирани професионалисти, с които може да се работи онлайн. Сътрудничим си с няколко американски компании, в които работят български специалисти. Най-често те са в техническите отдели – програмисти и инженери, но ги срещаме и в творческите професии – уебдизайнери или моделиери.
Българите са талантливи и светът вече го знае. А аз съм много горда, че съм родена в страна, която се отличава с интелекта на гражданите си.
Природна красота: Вместо да се опитва да бъде модерна, България трябва да продължи да подчертава уникалната красота на своето наследство. Светът е отегчен да среща едни и същи марки навсякъде; хората жадуват за уникални преживявания. А България е наистина уникално място, което може да очарова хората от цял свят.
Изкуства: Аз съм човек, който доказано вярва във възможностите на технологиите, математиката и инженерството да променят света, така че съзнавам, че този ми отговор може да изненада някои хора – но, да, аз вярвам, че изкуството е сила. Изкуството е универсален глобален език, подобен на математиката. Музиката, модата, дори архитектурата са изкуства. Ако инвестираме в творческите таланти и ги представяме с гордост пред света, ще очертаем още по-силно идентичността си като уникална страна на таланти и дарования.
– Как достигнахте дотам да се присъедините към екипа на “Тесла”?
– Рецептата е проста и е свързана с първия ви въпрос. Основните съставки са: “системно мислене”, „нагласа за израстване“ и ефективна комуникация. А тези три неща можете да ги получите само чрез наистина добро образование от световна класа. Винаги съм вярвала в трансформиращата сила на образованието и информацията. Първата стъпка към успеха е да се постараете да получите възможно най-доброто образование. Важно е да продължавате да усвоявате нови професионални умения през всяко следващо десетилетие от пътя си. Но в крайна сметка човек се оказва усреднен продукт от качествата на хората, с които се заобикаля. Много е важно да прекарвате време с хора, които ви предизвикват да полагате усилия и да се развивате. Хората около вас трябва да ви вдъхновяват в стремежа ви към усъвършенстване – да бъдете по-умни, по-добри, по-силни.
– Как стана възходът на “Тесла” и какъв беше вашият принос. Каква е цената на успеха, от какво се лишава човек?
– Да работиш в “Тесла”, не е просто работа, а всеобемащ начин на живот. Работата те поглъща изцяло. Положителната страна е, че наистина знаеш, че участваш в промяната на света, в една реална и важна промяна. Минусите са, че с течение на времето се оказва, че нямаш много време за приятели или за семейство. Колегите ни са нашите приятели и нашето семейство. Спечелих си репутация на мениджър, който може да решава трудни проблеми, с което получих и шанса да преодолея редица важни предизвикателства. Имах щастието да привличам и управлявам някои от най-умните хора, които съм срещала в живота си. От най-тежките ни моменти се родиха и най-ярките ни победи. Работехме непрекъснато, никога не се отказвахме и винаги побеждавахме. Личните ни жертви се превръщаха в професионални триумфи.
Мога да изброя твърде много примери и проекти, но сред любимците ми са хората от екипа, с който управлявахме процеса по навлизане в нови пазари: с тях отваряхме магазини и изграждахме екипи в нови за нас пазари като Дубай, Испания, Мексико и Корея.
– Как “Тесла” успя да направи този гигантски пробив на автомобилния пазар?
– Ключът към всяко трансформиращо творческо “сътресение” на пазара е да предложите продукт, който да превъзхожда онези, които вече са налични на пазара. Огромна част от успеха ни се дължи на изключителните инженери на “Тесла”. В крайна сметка за нас работеха таланти от световна класа, които произвеждаха продукт от световна класа.
– Какви са според вас трендовете на този пазар – кога електромобилите ще изместят колите на традиционно гориво и какъв ще е автомобилът на бъдещето?
– В тази битка важен е мащабът. Нуждаем се от повече производители на електрически превозни средства, така че потребителят да може да си купи електрoмобил на цена, която отговаря на жизнения му стандарт. Правителствата ще играят ключовата роля в този преход. И тук е като при всяка иновация – в началото е скъпа, но с времето стойността пада. Електрическите автомобили нямат същото вредно въздействие върху околната среда като автомобилите, които се задвижват с фосилни горива. Достъпът до чист въздух е право, което трябва да е гарантирано за всички нас, така че правителствата трябва да стимулират разработването на технологии, които да облагодетелстват обществото в дългосрочен план. Електрическите превозни средства са по-добри за околната среда, от което следва, че са по-добри и за хората. В краткосрочен план този преход ще бъде трансформиращо разрушителен, но в дългосрочен ще е по-доброто транспортно решение за здравето на всички ни.
– Каква е рецептата за успеха на една компания в днешния бизнес свят?
– Най-важната съставка е една: всичко започва и завършва с това да привлечете и да задържите най-добрите кадри. Всяка компания трябва да отделя огромна част от времето и усилията си да привлича и задържа най-добрите служители. Ако вашите служители са щастливи, вдъхновени и продуктивни, те ще се погрижат както за бизнеса, така и за клиентите ви.
– Каква е рецептата за успеха на един мениджър в модерна компания?
– Един мениджър трябва да знае как да наема хора, които са по-добри и по-умни от самия него. Трябва да е компетентен и да може да загърби егото си. Защото всеки мениджър е толкова добър, колкото е неговият екип. Второто важно нещо е наистина да ви е грижа за хората. Веднъж събрали най-добрия екип, трябва да разберете какво мотивира всеки един от тях и да намерите начин да им го осигурите. Ако наистина ви е грижа за кариерата и професионалното развитие на служителите ви, те ще се постараят да ви отвърнат със същото – ще работят усилено за вас и за целия ви екип. Служителите ви имат семейства, амбиции и свои житейски проблеми. Ако очаквате от тях да вършат работата си отлично и всеотдайно, то трябва да отделите време и усилия да им помогнете да постигнат своите професионални и житейски цели.
– Що за човек е Илън Мъск отблизо и каква според вас е причината да стане един от най-успешните лидери в съвременния свят?
– Разговорите с Илън са разговори с един от най-умните хора в човешката история. Интелектуалната му мощ е свръхчовешка.
Но той е и джентълмен със страхотно чувство за хумор. Работи много, но и обича да се забавлява и да се радва на пълноценни моменти с приятелите и семейството си. Илън много държи на семейството. Семейството и децата му често са в офиса и на различни събития.
Мисля, че Илън е популярен сред младите хора, защото въплъщава идеята, че един-единствен човек може да промени света.
Разбира се, всичко, което прави, всъщност е дело на големи екипи и на много хора, но той е символът на тези проекти. Днешната работна сила е съставена от милениъли и хора от “поколението Z”. И двете поколения могат да бъдат мотивирани именно от положителното влияние на отделните личности и от желанието за изграждане на нова култура. Тези млади специалисти знаят, че се налага да променим, да преосмислим начина, по който функционира светът, ако се надяваме на по-добро бъдеще. Устойчивото развитие и околната среда са важна част от това бъдеще. Илън Мъск е естествен и достъпен модел за подражание, който им показва какви могат да бъдат и как биха могли да въздействат положително върху планетата ни.
– Какви са целите на вашата фондация, какви проекти подкрепя? И какво трябва да направи българин, за да кандидатства за подкрепа от страна на вашата фондация?
– Идеите, които подкрепяме, не са конвенционални – търсим креативни, нестандартни идеи. Те обикновено са свързани с иновативни технологии, производство или бизнес модели.
В момента се интересувам от начинания, които са пример за кръгова икономика. Планетата ни трябва да премине към кръгова икономика. Много ме радва например компанията Genusee във Флинт, щата Мичиган. Genusee произвежда по един чифт очила от 15 пластмасови бутилки за вода. Основателката и главна изпълнителна директорка Али Ван Овербеке е била на страниците на „Ел“, „Ню Йорк Таймс Стайл“ и „Вог“. Инвестирах в компанията, защото вярвам, че оптимизираната, устойчива мода е един от начините да убедим обществото, че екологичните решения са от значение. Устойчивата мода е не само въздействаща, но може да е съвременна и забавна – както е при Genusee.
Виждам и друга ясна обществена тенденция: важните идеи могат да проникнат в обществото чрез лайфстайл продуктите. Традиционно бизнес списанията отразяват важните бизнес тенденции. Днес обаче смятам, че списания като „Вог“, „Харпар’с Базаар“, „Ел“ и „Венити Феър“ са в силна позиция да провокират промените в обществото и в съзнанието ни по отношение на околната среда, като направят екологичната устойчивост модерна. Изключително ще се радвам да бъда част от модерното движение за налагане на съвременни и устойчиви потребителски продукти.
Раздаваме и годишните наградите за лидерство „Стробъл“. При тях няма ограничения. Решени сме да подкрепяме интелигентни хора и добри идеи, които да осигурят екологичното ни здраве в бъдеще – и това е глобален ангажимент. Българите, разбира се, също ще участват в това начинание. С удоволствие бихме дали награда „Стробъл“ на талантливи българи на възраст между 17 и 33 години. С радост ще подкрепим академичния им път и/ или предприемаческите им начинания.
Убедена съм, че има български талант, който би могъл да разкрие истинския си потенциал чрез нашата платформа. Очаквам с гордост да покажа на света колко талантлива нация са българите.
– Как според вас САЩ продължават да поддържат световното си лидерство в иновациите, има ли вероятност да бъдат изместени от Китай и защо Европейският съюз изостава в това отношение?
– От това, което съм наблюдавала, отново правителството е ключовият фактор. Онези “тайнствени” елементи, които реално отличават едните от другите, са всъщност бизнес климатът, данъците, стимулите и останалите фактори, които спъват или стимулират иновациите.
Китай е агресивен конкурент и бележи огромен напредък, но да бъдеш предприемач в Китай, е много различно от това да си предприемач в САЩ. В Китай бизнесът се намира под строг контрол и държавен надзор. Мои колеги от Станфорд създадоха компании в Китай, но имаха проблеми с правителството, защото не успяха да спазят абсолютно всички правила. Те всъщност искаха да ги спазват, но самите правила и регулации са толкова много, че е трудно да знаете дали винаги сте изпълнили всички съвсем точно.
В САЩ предприемачите се радват на голяма свобода. Преди да дойда тук, не го знаех, но начинът, по който е организирана бизнес средата, помага много. Данъците и стимулите са ориентирани така, че да помагат на бизнеса. Освен това съдебната система е справедлива, така че предприемачите се чувстват сигурни и вярват, че и към тях са справедливи. Този бизнес климат благоприятства за разцвета на иновациите и предприемачеството. Хората се чувстват сигурни да преследват големите си мечти и Америка поощрява смелостта им да започнат свой бизнес.
Живяла съм в няколко европейски държави – Европа е по-заинтересована от благополучието на обществото. Има много правила, по-високи данъци и е по-трудно да правиш бизнес. Правилата забавят растежа на бизнеса. Икономическият климат обаче е стабилен, така че за мен Европа разполага със силен потенциал да стимулира иновациите, но за съжаление, изграждането на стабилен бизнес в Европа отнема два-три пъти повече време, отколкото в САЩ. От друга страна, в Европа човек може да балансира много по-успешно между професионалния и личния си живот.
Източник: 24chasa.bg