Между 13-15 ученици ще са в клас, ако пандемията не затихне. Паралелките ще се разделят наполовина – едната група ще учи седмица дистанционно, после се сменят, каза Асен Алексанров, директор на 51 СУ и председател на Сдружението на директорите. Според него, ако за първолаците уроците са само присъствени няма да има възможност за занималня.
-Г-н Александров, подготвяте ли вече организацията на учебния процес в условията на пандемия?
-Да. Работим по основните варианти, които ще важат, ако извънредната епидемична обстановка не отмине и останат изискванията за дистанция. Първо, ще разделим класовете на две групи. Това важи за всички с изключение на първокласниците. Ще бъдат между 13 -15 деца, като те могат да бъдат разделени по азбучен ред. Едните са една седмица в клас, другите дистанционно. После се обръщат. Пак ще има камера, свързана с компютъра. Учителят ще е пред екрана, но камерата трябва да бъде насочена към дъската, за да може детето да вижда преподавателят и да слуша какво говори. Ако има въпроси, ги задава. После си пише домашните и се подготвя за следващия урок.
-Как ще се движат учениците?
-Досега ние прилагахме кабинетна система за големите. Сега трябва сменим схемата, защото засега идеята е ако някое дете от паралелка се зарази, само тя да бъде карантинирана, не всички. При кабинетната система учениците ходеха в отделните стаи в зависимост от предмета, който имаха. Сега ще е обратното – учениците ще седят в стаята, а учителите ще се местят. Трябва и да направим график за излизане след всеки час на въздух, за да можем да отваряме прозорци, за да проветряваме и да дезинфекцираме. Може да има блокове. Например ученикът да седи 70 минути в клас, после да излиза за 15 минути навън, в които се проветрява класната стая. Ще направим отделни графици за отделните класове.
-А междучасията?
-Те няма да са по едно и също време за всички. Могат да излизат 3-4 паралелки от 9 до 9.15, други от 9.15 до 9. 30 и т.н. за да има достатъчно място, където да играят. Всяка паралелки може да си има своя част в двора. За моето училище съм го измислил. Имаме в парка 6-7 индивидуални зони и по едно и също време ще излизат най-много 6-7 класа. Предизвикателството е големината на часовете и междучасията. Тя ще бъде доста различна от досегашната. Блок часове от 60 -70 минути. Това, че ще имат 10 минути по-малко учебен час, не е толкова важно. Важно е децата да могат да излязат навън. Пример: при два часа история, блокът е 90 минути – 75 са за работа, 15 са навън. Всяко училище обаче си прави своя организация.
-Ще има ли голямо междучасие?
-Голямо междучасие няма да има. Ще има три-четири междучасия по 15 минути. Часовете по физическо могат да бъдат два часа. Ако децата обаче влязат в салона два часа, ще стане белята. Затова тези два часа да отидат наблизо в парка и да поиграят. Ако се съблекат и влязат два класа в един салон и край – язък ти за мерките. Обучението си обучение. Правилата са си правила, но при извънредно положение бих насърчил в часовете по трудово, по изобразително изкуство децата да излизат и да бъдат на открито. Изцяло трябва да се разчупят нещата, за да имат децата присъствено обучение, което да е възможно най-здравословно.
-По отношение на храненето в стола и реда в лавката какво ще предприемете?
-Бих препоръчал на децата да си носят храна от вкъщи. В стола може да бъде кетъринг и ученикът да хапва навън. Друг вариант е децата да се хранят по график в намален състав. В лавката ще изискваме да има дежурен учител и децата да са на разстояние един от друг.
-Къде ще носят децата маски?
-Моето предложение е в коридорите и в лавката да са с маски, а в класните стаи без маски. Ще осигурим и двупосочно движение по коридорите.
-Как ще се процедира с учениците от първи клас предвид това, че те би трябвало да имат само присъствени учебни занимания?
-В моето училище има четири първи класа. Разделям ги на две групи и стават 8 групи. Тези 8 групи са в училище само присъствено. Учителите от занималнята поемат единия поток, а класните ръководители другия. При този вариант обаче няма да има занималня следобеда. Докато сме в извънредна епидемична обстановка, разбира се. Когато класовете станат цели, ще я върнем. Иначе не можем да намерим друга възможност. Нямаме друг избор, освен по-малкото зло в тази ситуация. Другото, което можем да предложим на родителите, е първата седмица 13 деца от първи клас да са присъствено в училище като по-големите, а следобед да са на занималнята. През това време другите трябва да са вкъщи на дистанционно обучение. Защото, за да се спази социалната дистанция вариантът е да са наполовина. Родителите трябва да избират или една седмица дистанционно и присъствено или изцяло присъствено, но без целодневно обучение.
-Какъв смятате, че е най-големия проблем пред училищните ръководства преди старта на новата учебна година?
-Най-големият проблем е, че здравното министерство трябва да ни даде процедура какво правим. Да се види, когато ученикът от 5-а клас е болен, колко деца трябва да са карантина – цял клас, два класа, учителите? И също: ако един учител е болен, само него ли отстраняваме или всичките учители? Те като са в училище са в контакт един с друг. Нужен ни е някакъв протокол.
Хубавото е, че от около 40 европейски страни повече от 30 започват от 1 септември. Тоест, ние ще можем да анализираме и приспособим в нашите условия опита от другите страни. Според мен това е много ценно и е глупаво да бързаме с готови решения. В някои страни започват още от август. Така е в Германия. Посланиците трябва да ни помогнат, като следят опита на други страни, за да не може да се разпространява заразата. Знам например, че в Израел са започнали присъственото обучение през май и това е увеличило заразата двойно, а в други страни присъственото обучение не е повишило заболяемоста.
ВИЗИТКА:
-Завършил е математика в ПУ „Паисий Хилендарски“ и информатика в СУ „Св. Климент Охридски“
-Директор е на 51-во СУ „Елисавета Багряна“ в София
-Председател на Сдружението на директорите в системата на средното образование в Република България