Децата търсят телефона, защото им става скучно в час и отговорността за това носят институциите, защото не успяват да догонят технологиите и да направят интересен часа, каза Антоанета Василева, координатор на Центъра за безопасен интернет, в интервю пред БНР.
Тя е и в работната група към СЕМ за екранното време при децата и има цялостен поглед върху проблема с използването на телефоните в училище и в час. Според нея е нужно да има служебни мобилни устройства за учениците, както в много други държави, за да работят с тях, а не да се забавляват.
„Това означава преустройване на образователната система, но по по-различен начин отколкото сега. Това трябва да направи нашето образование, за да върне вниманието на децата. Наративът е, едва ли не, че отговорността е в децата. Не, не е така, тя е в нас, учителите и институциите. Децата са огледало на това, което виждат“, коментира Василева в предаването Хоризонт до обед.
От Центъра за безопасен интернет задават въпроса: Искаме ли наистина да ограничим устройствата на децата и вярваме ли, че със забрани, от само себе си, ще се решат проблемите?
„Ние вярваме, че образованието трябва да търси и отговоря с нуждите на децата, защото те имат нужда да развиват уменията си“, каза Антоанета Василева.
Тя е категорична, че за ползването на мобилни телефони в училище трябва да се прави разделение на възрастовите граници:
„От 1 до 4 клас сме на едно мнение, телефоните не са подходящи за децата и когато се употребяват да е с родителски контрол. Големият разговор е за прогимназията 5 – 7 клас, където децата имат собствени телефони. А за младежите, тийнейджърите след 8 клас, да бъдат ли с тях телефоните, според нас е неадекватен. Защото към този момент на израстване трябва да сме развили умения, включително за самоконтрол, и те да са наясно, че когато се поддават на изкушението да преписват, губят знания и е в техен ущърб. Но за да стигнем до това ниво на осъзнатост, родители и учители трябва да сме си свършили работата.“
Антоанета Василева припомни, че родителите имат отговорност, защото децата следват техния пример. Необходима е комуникация вкъщи с децата, защото родителите без да се усещат „забити“ в смартфона си, се лишават от възможността да общуват с децата си.
„Това повишава тревожността в тийнейджърите. Когато няма комуникация вкъщи, да усещаш че си важен и имаш тяхното внимание, тогава наистина тревожността се повишава и може да рефлектира върху вниманието в час“, обясни Антоанета Василева.
Тя бе категорична, че не е съгласна със санкции за децата, а да има правила и да се спазват.
„Ролята на родителя трябва да е в подкрепа на учителя и училището, да бъдат всички информирани, как заедно да направят така, че децата да спазват правилата“, допълни Василева.
И посочи, че във Франция, че забраната за мобилни телефони в училище е в тестова фаза, в 200 училища в страната и е за ученици до 15 години.
„Важно е за децата в училище и вкъщи да се говори, защо имаме нужда да следим какво е случва в социалните мрежи? Защо ние качваме информация в мрежите и какво ни носи това? Тези, които пишат повече постове и качват снимки са по-объркани при отговора на този въпрос“, сподели наблюденията си Василева.