
Образователната програма “Играй с Фори” (Play with Fori) на преподавателя в Шуменския университет доц. д-р Севджихан Еюбова е включена в Компендиум за добри практики в Европа за развитие на социално-емоционалните умения в предучилищна възраст на проекта EU-SELF.
EU-SELF е сътрудничество между шест държави от цяла Европа, всички със собствен опит в областта на социалните и емоционални умения на децата. Нов български университет (България) е координатор, а отговорният редактор на този компендиум е Университета по приложни науки Еразъм в Брюксел (Erasmus Brussels University of Applied Sciences and Arts, Brussels, Belgium). Работата по проекта се извършва в сътрудничество с Galileo Progetti Nonprofit (Унгария), ЦДГ 37 „Вълшебство“ (България), Частен университет Maieutica y Centro Social de Soutelo (Португалия), Университета в Тузла и Частно училище Монтесори IQ (и двете в Босна и Херцеговина) и университета в Лундс (Швеция), информира сайтът на Шу „Епископ Константин Преславски“.
Името и проектът на доц. Еюбова са поставени до тези на учени от Белгия, Унгария, Португалия и други европейски страни. Целта му е изграждането на емоционална грамотност у децата. В него се разглеждат и процесите на взаимодействия не само между връстници, но и между децата и възрастните (родители и учители), като така става възможно приложението на знанията, нагласите и уменията за разбиране и контролиране на емоциите, развиване на емпатия към другите и поддържане на позитивни взаимоотношения, както и взимане на отговорни решения.
„Основната цел на програмата е да развива речника на децата по отношение на емоциите. Програмата е авторска, българска – не е внесена отвън. И включва входяща оценка с картинен тест – децата, според лицевите изражения на таралежчето, се опитват да назоват емоцията. Така се оценява входното ниво. След което, всяка седмица има по 1 занимание, продължителността е според възрастовата група в детската градина. Например най-малките работят по 15 минути, най-големите по 20-25 минути“, разказа специално за БГ свят на БТА доц. Еюбова.
От думите ѝ става ясно, че на десетата седмица отново се прилага същият картинен тест и резултатът вече е различен. Тогава обаче, освен езиковите умения, се подобряват и уменията за саморегулация на поведението.
„Например в програмата има включена „Техниката на таралежа“. Децата имитират животното, когато е в силна емоция – ядосано, уплашено и те трябва да застанат на едно място, без да удрят, ритат, хапят, без да викат, да приберат ръцете и краката до тялото си, да съберат бодлите си, да погледнат към тялото си, да вдишат и издишат бавно, да преброят до три, да се успокоят и тогава да се върнат към ситуацията, която е предизвикала силна емоция“, обяснява тя и допълва: „Хубавото на програмата е че е основана на доказателства, т. е. имаме данни, които ни помагат да се ориентираме относно езиковите компетенции на децата във връзка с емоциите и да им помогнем да развиват емоционалната им грамотност. Програмата е универсална, т.е. тя е за всички деца от общообразователната система, не е насочена конкретно към малцинства или дадена група деца“.
източник: www.bta.bg