Начало » Без категория » По-високи резултати на сертификатните изпити – как да си помогнем сами

По-високи резултати на сертификатните изпити – как да си помогнем сами

  • Lyubina Panayotova
  • 16 февр. 2018
  •  Коментарите са изключени за По-високи резултати на сертификатните изпити – как да си помогнем сами

Едва ли твърдението, че битката с чуждия език понякога изглежда неравна, ще изненада някого. Безкрайното писане на думи и наизустяване на правила е трудно (в личен план загубих няколко битки с френския, но не и войната, надявам се), и когато след няколко години се създаде усещането, че основните неща вече са овладени, започва подготовката за изпит, основно ако сте в ученическа възраст, но има и амбициозни учащи в зряла възраст, които също успяват да стигнат до там. Това обикновено е стресиращ момент, въпреки че различните учебни системи започват подготовката за формата на съответния изпит от най-ниските нива. Познаването на формата обаче не е достатъчно.

След всяко ниво има изпит, подходящ за различните възрастови групи, като най-добре разработените учебни системи и изпити са, по подразбиране, на английски език. Това не е пристрастие от моя страна, просто голямото търсене предполага по-голямо предлагане и по-високо качество на предлаганите материали. Но явяването на тези тестове не е гаранция за безпроблемно взимане на високите академични нива, за които се изисква по-дълбоко познаване на езика, което може да се постигне неусетно и с минимални усилия у дома. Не, не предлагам самоучители или „помогни си сам“ ръководства, а само няколко начина да се намали стреса и натиска от интензивната подготовка, да се увеличи ефективността от нея и дори да се гарантира по-висок резултат на изпита.

Ако сте стигнали до изпит за сертификат, значи вече знаете най-важното

Това е така, само ако нивото ви на владеене на езика е реално, а не е резултат от автоматично преминаване от едно ниво в друго и от един учебник на следващия. Да, това е естественият процес на трупане на знания, но от трупането на знания до реалното им овладяване и прилагане има огромна разлика, уверявам ви. В противен случай рискувате да вземете ниво С1, например, и да не можете да излагате гладко мисълта си на езика (каквито случаи съм срещала в практиката си). Адекватната комуникация на даден език е основната цел за неговото изучаване. И така, какво още можем да направим сами, за да постигнем тази цел?

Четене на книги

 Аз не чета книги на български, какво остава на друг език… Това е реакцията на огромна част от учениците, понякога премълчана, друг път изказана гласно. Цялата концепция за четенето е особено непопулярна, но с подходящата книга и малко постоянство могат да се постигнат чудеса.

Въпрос: Какво е подходяща книга?

Отговор: Адаптирана за всяко ниво, препоръчвам едно ниво по-ниско от реалното ниво на ученика, тематика според интересите, не много дълга. Често учудване предизвиква препоръката ми за по-ниското ниво. Причината за това е, че първоначално хората, които нямат голяма практика в четенето, изпитват предубеждение като цяло и в още по-голяма степен към четенето на чужд език. По-ниското ниво „приспива“ тази предубеденост и действа много насърчително, когато се окаже, че разбираш 90% от текста без да се налага да ползваш речник. Така интересът към четенето е естествено стимулиран.

Въпрос: Каква е ползата от четенето на книга на чужд език?

Отговор: Това е лесен начин  за развиване на усет за езика, за строежа на изречението например, за усвояването на отделни думи, но и на цели изрази и фрази, употребени в контекст. Полза от редовното четене има за няколко от основните компоненти на повечето сертификатни изпити: четене, писане, говорене и граматика – практиката за извличане на смисъл от текст ще се окаже безценна по време на изпит. Разбира се, това не се постига само с книги на ниски нива. След като ученикът е придобил увереност, той или тя по собствена инициатива качват нивата на четивата, които избират. Освен това в подходящото време, индивидуално за всеки учащ, препоръчвам и четене на статии в интернет на различна тематика – икономика, политика, спорт, култура, наука (сайтът на Би Би Си например е чудесен източник на подобни статии). Подсъзнателното възприемане на езика при процеса на четене ще повлияе директно на уменията за писмено изразяване на въпросния език, тъй като ще има естествен усет за употребата на определени граматически конструкции и лексика. Това важи и за говоренето, а особено за частта, в която се тества граматиката, като раздела „Употреба на английския“ (Use of English) на изпитите на Кеймбридж например.

Гледане на филми

Не се шегувам. Това е невероятен начин да се упражняват и усъвършенстват уменията за слушане и извличане на смисъл. Клопката е, че не всеки филм ще свърши работа.

Въпрос: Какви филми ще свършат работа?

Отговор: Екшън филми с много преследване с коли и стреляне, в които всяка втора дума е ругатня, не влизат в списъка, както и всякакъв вид плиткоумни комедии, в които ситуацията и физиономиите говорят повече от текста. Бих препоръчала семейни филми за по-ниските нива – лесно се следи развитието на сюжета дори без да се разбира всичко. За по-високите нива са подходящи сериозни филми, в които сюжетът се движи от текста, а не от действието. Този тип филми се наричат драми и често биват избягвани от възрастовата група, която се явява на сертификатни изпити. Също така гледането не е само гледане. Поне не така както го препоръчвам като упражнение.

Въпрос: Какво означава да гледаш филм като упражнение?

Отговор: Фокус не върху сюжета, а върху езика. Десет минути активно слушане, при което субтитрите се използват само за проверка на дума или израз, които са непознати, или ако има трудност при различаването на отделните думи по време на естествената реч на съответния език. Следват десет минути почивка и след това още десет минути активно слушане. Упражнението е уморително, особено за ниските нива.

Аудио книги

Може да слушате и аудио книги, те комбинират ползите от четенето и гледането на филми, но се намират по-трудно. Аз лично работя със сайт, който предлага изобилие от книги за четене на различни нива, от начално до напреднали, и повечето книги имат и аудио версии, които лесно се свалят и могат да се слушат на всякакви мобилни устройства.

Ако все пак се съмнявате в ефективността на гореизброените стъпки, ще кажа само, че те идват от близо двадесетгодишен опит в преподаването на чужд език. И от личното ми убеждение, че не е задължително ученето да е досадно. Е, ако учите по-добре, когато ви е скучно, започвайте – всяка нова дума по пет реда.

 

Прочете още полезни статии: 

Какво да изберете – IELTS или CAMBRIDGE ENGLISH: ADVANCED (CAE)?

TOEFL – Универсален ключ към англоговорящия свят

Календар на изпитите за езиков сертификат

 

 

материал на Ива Йохан Ганчева

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top