Ползите от обединявате трябва да следват ползите. Една от ползите е привличане на инвеститорите. Всеки инвеститор гледа къде се намират университетите в световните класации. Ще има полза и за студентите – университети ще използват общи преподаватели по предмети. Когато са по-големи, университетите стават по-видими за кандидат-студентите. Това заяви министърът на образованието акад. Николай Денков.
Като най-трудна задача определи съчетаването на интересите на ВУЗ-овете: “Може да се построи обща спортна база за няколко университети, за да могат повече студенти да се възползват от тях”.
Той цитира думи на ректора на СУ според когото обединението на големи университети също е възможно. Това ще повиши мястото на университетите в световната класация.
Министърът подчерта, че най-важна е промяната в атестирането на преподавателите: “Идеята е да се проследи дали един човек напредва или заседява, когато стане доцент или професор”. В атестацията ще бъде включено и мнението на студентите.
“През последните години има съществено намаление на броя на места, които има за студенти. В инженерните специалности има места, които не се запълват, а много студенти отпадат в хода на следването”, обясни акад. Денков. Той анонсира, че в инженерните и природни науки ще има задължително изучаване на философия или социална наука.
Друга промяна ще бъде свързана с акредитацията: “Промените изискват включването на количествени показатели, които да покажат какво е качеството на преподаване”.
По думите му предстои реформа и относно плагиатството: “Всяка една публикация ще може да бъде проверена за плагиатство и за фалшифициране на данни”. Като хоризонт за предвижданите промени посочи следващата академична година.
Министърът каза, че тестването на учениците ще бъде прекратено, когато здравните власти преценят. Той изрази предположение, че с отпадането на зелените сертификати ще отпаднат и тестовете за ученици.
В момента се обсъждат варианти за започване на учебната година на 5-ти или 7-ми септември. Един от аргументите в полза на това предложение е, че учениците в България имат по-малко време за учене. Вторият аргумент е свързан с ваканциите: “В останалите държави имат повече регулярни ваканции”.